آرشیو چهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۲، شماره ۲۹۴۶
دنیا
۴

طالبان در قطر دفتر سیاسی افتتاح می کند

گروه بین الملل- گزارش های دریافتی حاکی از آن بود که دفتر سیاسی طالبان افغانستان، دیروز، سه شنبه به صورت رسمی در دوحه قطر افتتاح می شود.

به گزارش «ایسنا» به نقل از شبکه خبری الجزیره، افتتاح این دفتر به منظور تسهیل روند مذاکرات صلح با دولت افغانستان انجام می شود.

حامد کرزای، رییس جمهوری افغانستان در پی دیدار خود با حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر قطر در ماه آوریل سال جاری میلادی اعلام کرد که افتتاح دفتر طالبان در دوحه می تواند روند صلح را تسهیل بخشد.

کرزای پیشتر با افتتاح این دفتر در قطر مخالف بود.

شبه نظامیان با اعلام اینکه ایالات متحده، کرزای را در روی کار آمدن پس از عملیات نظامی به منظور سقوط طالبان در سال 2001 میلادی کابل حمایت کرده است، از مذاکرات مستقیم با کرزای سر باز زدند.

با این وجود، حامد کرزای با توجه به خروج نیروهای آمریکایی تحت رهبری ناتو که قرار است تا پایان سال 2014 میلادی از افغانستان انجام شود، به تازگی به پیشنهاد افتتاح دفتر طالبان در دوحه تمایل نشان داده است.

همچنان نیز هرگونه مذاکرات صلح پیش از شروع با موانع زیادی مواجه است. از جمله سردرگمی ها در مورد آنکه چه کسی نماینده طالبان است و همچنین تاکید طالبان بر این مساله که نمایندگان از سوی دولت کابل باید در مرکز مذاکرات قرار گیرند.

حامد کرزای در سال جاری میلادی دو بار به قطر سفر کرده است. او پیشتر در ماه جاری برای شرکت در دهمین نشست کشورهای اسلامی - آمریکا به دوحه سفر کرد.