آرشیو چهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۲، شماره ۲۹۴۶
خودرو
۱۶

جلسه خودروسازان و شورای رقابت بدون حضور وزیر

گروه خودرو - یکشنبه گذشته خودروسازان اولین گزارش خود را به منظور بررسی عملکردشان از سوی شورای رقابت به این شورا بردند تا مشخص شود بعد از ابلاغ دستورالعمل قیمت گذاری، آنها مطابق با این دستورالعمل پیش رفته اند یا خیر.

هر چند بنا به مصوبه جلسه 17 خرداد شورای رقابت قرار بود در این جلسه علاوه بر خودروسازان، وزیر صنعت، معدن و تجارت هم حضور داشته باشد تا صحبت هایی پیرامون مشکلات خودروسازان نیز مطرح شود اما گویا نه وزیر در این جلسه حضور داشته و نه قائم مقام او.

اما رییس شورای رقابت در رابطه با نتیجه جلسه مشترکش با خودروسازان به خبرنگار دنیای اقتصاد می گوید: طبق گزارشی که خودروسازان ارائه کرده اند، تمام مراحل قیمت گذاری و فروش بر اساس فرمول شورای رقابت بوده و هیچ مشکلی در این رابطه وجود نداشت. جمشید پژویان در ادامه با نقل قولی از خودروسازان گفت: خودروسازها هم این دستورالعمل را قبول دارند و آرزو می کردند که ای کاش 4 یا 5 سال قبل چنین فرمولی وجود می داشت تا آنها مدام مجبور به مراجعه به سازمان حمایت یا کمیته خودرو نباشند.

اما از آنجا که شورای رقابت تنها بر بحث قیمت گذاری نظارت ندارد و فروش خودروسازان را هم در نظر دارد، خودروسازان در گزارش عملکرد خود از فروش هم گفته اند. به این ترتیب خودروسازان در گزارش خود ادعا کرده اند که بخش زیادی از مابه التفاوت قیمت های قبلی را با قیمت های جدید به مشتریان خود باز گردانده اند و بخش باقیمانده نیز به صورت چک های آماده پرداخت حاضر شده است تا به دست مشتریان برسد. بر همین اساس تمام کسانی که از فروردین امسال به بعد؛ یعنی زمان ابلاغ دستورالعمل شورای رقابت، خودرویی را خریداری کرده اند که نسبت به قیمت های دستورالعمل گران تر بوده، می توانند با مراجعه به خودروسازان مابه التفاوت قیمت پرداخت شده خود را دریافت کنند، در غیر این صورت می توانند با مراجعه به شورای رقابت ادعای خود را مطرح و پیگیری کنند، اما پژویان شورای رقابت را به هیچ عنوان مسوول پیگیری پرونده های فروشی که پیش از ورود این شورا به بحث قیمت گذاری بوده نمی داند و تنها پیگیری پرونده هایی را جزو وظایف شورا می داند که از فروردین امسال به بعد است؛ بنابراین اگر از خودروسازان مابه التفاوت طلب دارید، طبق گفته پژویان می توانید به خودروسازها مراجعه کنید.