آرشیو پنجشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۲، شماره ۵۳۹۴
دانستنی ها
۱۱
رکوردها

دایناسوری با بیشترین دندان

یک دایناسور منقار اردکی که در اواخر دوره «کرتاسئوس» یعنی 61 تا 65 میلیون سال قبل زندگی می کرده است، بیش از یک هزار دندان داشت. شکل این دندان ها الماس مانند بود که در ستون هایی که به باتری های دندانی معروف است، قرار می گرفتند.

رنگارنگ ترین گاوها

یک گوساله نر به رنگ یاسی و سفید در روستای «جزدینا» واقع در سیبری در 17 ژانویه 2012 متولد شد. بعد از گاو ماده بنفش رنگ که در سال 1948 در فلوریدا متولد شد و نامش را شکلات شیری گذاشتند. این گوساله نر نیز شیری نامیده شد.

قوی ترین سنگدان پرنده

سنگدان بخشی از دستگاه گوارش پرندگان است که موجب خرد شدن و ساییدن غذای پرنده می شود. رکورد قوی ترین سنگدان متعلق به بوقلمونی است که می تواند در عرض 4 ساعت، 24 گردو را با پوشش خرد کند یا این که در عرض 16 ساعت تیغه های جراحی را خرد کند.

نخستین انسان هایی که در فضا دوش گرفتند

ایستگاه فضایی «اسکای لب» امریکا که در مداری از زمین قرار گرفته و به دور آن می چرخد، در 14 مه 1973 به فضا پرتاب شد و تا سال 1979 یک دور کامل زد. فضانوردانی که داخل اسکای لب بودند، در حلقه ای که به کف متصل بود، قرار گرفته و سپس پرده حلقه ای را که به سقف متصل می شد، بالابردند شلنگی که 8/2 لیتر آب درون خود داشت آب را به سر آنها اسپری می کرد. این آب با استفاده از جاروبرقی ویژه جمع آوری شد.