آرشیو یکشنبه ۹ تیر ۱۳۹۲، شماره ۳۷۲۸
صفحه آخر
۲۰
چهره

بهره برداری سیاسی از وضع کنونی ماندلا

حسین خلیلی

18 روزی می شود که مقابل در خروجی بیمارستان مرکزی پرتوریا در آفریقای جنوبی، صدها نفر تجمع کرده و برای سلامتی و بهبود حال نلسون ماندلادعا می کنند.

محبوبیت بالای رهبر دوست داشتنی آفریقا موضوعی است که در نگاه نخست از این تصاویر به بیننده منتقل می شود؛ اما نکته تاسف بار این است که برخی در حال سوءاستفاده از وضع کنونی ماندلابرای اهداف خود هستند. وقتی دقیق تر نگاه می کنیم، نقش بی چون و چرای سیاستمداران باز هم در پشت پرده این اتفاقات وجود دارد. آن گونه که رسانه های خبری همچون واشنگتن پست گزارش می دهند، بخش زیادی از افرادی که هر روز پشت در بیمارستان نشسته و در حال دعا هستند، مربوط به طرفداران حزب حاکم کنگره ملی آفریقاست.

حزب حاکم که این روزها از یک سو با چالش های فراوانی روبه روست و از سوی دیگر خود را آماده برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال آینده می کند، در تلاش است این تفکر را به مردم القا کند که حزب حاکم، تنها حزبی است که می تواند میراث به جا مانده از ماندلارا پیگیری کند.

دیدارهای متعدد اعضا و رهبران این حزب از ماندلادلیلی بر تائید این ادعا است. جاکوب زوما، رئیس جمهور آفریقای جنوبی و از اعضای این حزب بارها اعلام کرده. وضع سلامت ماندلااولویت اصلی او و دولتش به حساب می آید. در واقع وضع کنونی ماندلاو احتمال فوت او، آینده حزب حاکم را در هاله ای از ابهام قرار می دهد. گرچه ماندلای نودوچهار ساله مدت هاست از عالم سیاست خداحافظی کرده، اما وی هنوز محبوب ترین عضو کنگره ملی آفریقا به حساب می آید. اما مشکل اینجاست که نسل کنونی این حزب تفاوت زیادی با افرادی همچون ماندلادارند و بیشتر آنها از جمله شخص زوما، به دلیل فسادهای مالی مورد انتقاد شدید قرار گرفته اند. دو دستگی و اختلاف را هم به مشکلات کنونی حزب حاکم اضافه کنید تا بیشتر به چالش های حزب حاکم پی ببرید.

با توجه به این اوصاف است که ویلیام گومده، یکی از تحلیلگران سیاسی آفریقای جنوبی در این زمینه می گوید: تمام تلاش اعضای حزب حاکم این است که می خواهد با این کارها و اقدامات به مردم بگوید ما هنوز با ماندلاهستیم و ماندلانیز به ما تعلق دارد.