آرشیو شنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۲، شماره ۵۴۰۶
اقتصاد روز
۵
گزارش

احتمال کاهش تحریمهای صنعت پتروشیمی

معاون وزیر نفت با اشاره به پیام جدید گروه 1+5 به تهران از احتمال کاهش تحریمهای صنعت پتروشیمی خبر داد و اعلام کرد: شمارش معکوس راهاندازی یا افتتاح 10 طرح جدید پتروشیمی آغاز شده است.

عبدالحسین بیات در پاسخ به سوال مهر مبنی بر کمبود اتیلن به منظور راهاندازی مجتمعهای جدید پلیاتیلنی کشور، گفت: در حال حاضر کمی اتیلن مازاد در سطح صنایع پتروشیمی وجود دارد که مازاد این اتیلن از ابتدای سال جاری تاکنون به خارج از کشور در قالب چند محموله صادر شده است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اعلام این که با بهرهبرداری از فاز 15 و 16 پارس جنوبی هم امکان تامین خوراک فاز دوم مجتمع پتروشیمی کاویان فراهم میشود، تصریح کرد:

بر این اساس حدود یک میلیون تن اتیلن به ظرفیت تولید کشور افزوده میشود که میتواند خوراک مورد نیاز مجتمعهای جدید پلی اتیلنی را تامین کند.

معاون وزیر نفت همچنین از افتتاح یا آغاز راهاندازی 10 طرح جدید پتروشیمی خبر داد و افزود: تاکنون از مجموع کل 31 طرح پتروشیمی مهرماندگار، 21 طرح به تولید رسیده و یا در سال جاری به تولید محصول خواهند رسید.

وی با بیان این که هم اکنون طرح توسعه پتروشیمی نوری (برزویه)، واحد پلیاتیلن پتروشیمی ایلام، طرح توسعه پتروشیمی فجر، فاز اول پتروشیمی دماوند، طرحهای زیربنایی پتروشیمیهای فاز دوم عسلویه و فاز دوم اسکله صادراتی پتروشیمی در عسلویه آماده راهاندازی هستند، بیان کرد: همچنین امسال قطعه هشتم خط لوله اتیلن غرب از کرمانشاه تا سنندج راهاندازی خواهد شد تا امکان تامین اتیلن برخی از مجتمعهای پتروشیمی جدید را فراهم کند.این عضو هیات مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی با یادآوری این که امسال سه مجتمع جدید پلی اتیلنی مهاباد، کردستان و لرستان هم در مدار بهرهبرداری قرار خواهند گرفت، تبیین کرد: بر این اساس تا شهریورماه سال جاری پیشبینی میشود واحدهای یوتیلیتی این مجتمعهای پتروشیمی راهاندازی شوند.

این مقام مسئول همچنین با اشاره به این که احتمال کاهش تحریمهای صنعت پتروشیمی وجود دارد، توضیح داد: در دولت دهم گروه 1+5 پیشنهادهایی مبنی بر کاهش تحریمهای پتروشیمی مطرح کرده است.