آرشیو دوشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۲، شماره ۵۴۰۸
میراث
۱۵

بوته جزیی از گلها

تصویر بالادسته یک شمشیر ساسانی مشتاق خراسانی را نشان می دهد.

بعدها نقش بوته تکامل یافت و به برگ هایی به نام اسلیمی تبدیل و جزئی از نقش گل ها شد. با این حال نقش بوته همچنان باقی ماند. روی برخی ابزار جنگی، از اشکالی مارپیچ، غیر از طرح گل ها استفاده شد به طوری که نقش یک گل معمولی نیز روی ساقه ها دیده نمی شد. مثل طرح سگ شکاری.

بوته ای گلدار روی بولت چاک

تصویر بالابخشی از غلاف شمشیر دوره صفویه تزئین شده با طرح لاله است.

بنابراین «بوته» نامی کلی برای درختچه ای است که گاهی گل هم دارد. تصویر بالاشمشیری از دوره قاجار یا زندیه است که بوته ای گلدار روی بولت چاک آن حک شده.

شما می توانید با کمی دقت به زیبایی این هنر ایرانی پی ببرید.

فرم بوته به سبک رئالیست

بررسی های دقیق نشان داده که طرح بوته ماهی نماد خوشبختی و سعادت خانوادگی است. منطقه اصلی ابداع این طرح هرات است. چیدمان در این بوته منظم و ساده است و گلی در وسط قراردارد. آرایش ساقه ها و خطوط اطرافش، آن را به الماسی برجسته نمایان می کند. در بوته هراتی به موازات هر ضلع الماس گل نما، برگ بزرگی نقش می بندد. فرم بوته در تصویر بالااز خطوط منحنی به سبک رئالیست شکل گرفته.