آرشیو دوشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۲، شماره ۵۴۰۸
اقتصاد بین الملل
۹
یادداشت روز

ویژگی های سازمان دی-8

مهدی باقری (کارشناس ارشد حقوق بین الملل)

سازمان دی - 8 که کشورهای مهم و تاثیرگذار اسلامی از مناطق مختلف جغرافیایی با جمعیتی حدود یک میلیارد نفر را گردهم جمع کرده، درصدد بالفعل کردن پتانسیل های فراوان موجود به منظور پیشبرد اهداف کلان در عرصه های منطقه ای و جهانی است.

وجود مبادلات تجاری اعضای سازمان با دنیا بالغ بر 750 میلیارد دلار در سال 2007 (با قابلیت افزایش

2/1 تریلیون دلار در دهه آینده) بوده است. مبادلات تجاری و مناسبات اقتصادی درون سازمانی افزون بر 68 میلیارد دلار یعنی 5 درصد کل تجارت جهانی کشورهای عضو سازمان دی – 8 است و طبق نقشه 10 ساله راه تا سال 2018 باید به 15 الی 20 درصد تجارت جهانی برسد.در صورت تحقق برنامه نقشه راه، این مجموعه از ظرفیت های بالاجهت تقویت عرصه همکاری های جمعی- سازمانی و گسترش و تعمیم آن به دیگر مجموعه کشورهای اسلامی برخوردار خواهد بود. این سازمان می تواند هسته اولیه و مرکزی یک بازار مشترک اسلامی را که مورد خواست بسیاری از کشورهای مسلمان و سازمان کنفرانس اسلامی است، تشکیل دهد.

اعضای سازمان علاوه بر برخورداری از نیروی کار 400 میلیون نفری، از منابع طبیعی قابل توجهی نیز برخوردارند که برخی از آن ها در حال حاضر در دست بهره برداری است، ولی بسیاری به صورت بالقوه و دست نخورده باقی مانده اند. اعضای دی- 8 در مجموع

12 درصد کل ذخایر جهان و 21 درصد ذخایر ثبت شده گاز طبیعی را دارا هستند. از این رو، ظرفیت همکاری بین اعضا در زمینه های مختلف، بسیار بالاست.داشتن بازاری بزرگ با جمعیتی قریب به یک میلیارد نفر که گستره سرزمینی آن 3 قاره جهانی را شامل می شود همراه با نیروی انسانی متخصص، جوان و کارآمد درکشورهای عضو، از سرمایه های بسیار ارزشمند اعضای دی - 8 است. بدون اغراق، در صورت برنامه ریزی جامع می توان امیدوار بود که فعالیت دی- 8 از ابعاد منطقه ای فراتر رفته و گستره و ابعاد بین المللی پیدا کند.

بدون تردید حرکت جمعی و هماهنگ کشورهای مسلمان سازمان دی- 8 - به عنوان یکی از سازوکارهای اساسی و مهم-

نه تنها ظرفیت، توان و قابلیت مقابله با اثرات سوء بحران های جهانی را دارد بلکه می توان امیدوار بود، در سایه افزایش مناسبات درون سازمانی، ضمن ارتقای رفاه و آسایش کشورهای عضو، در پیدایش و استقرار صلح و ثبات منطقه ای و بین المللی سهیم باشند.