آرشیو دوشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۲، شماره ۵۴۰۸
پرونده اقتصادی
۱۰
یادداشت روز

احمدی نژاد با دلار نفتی چه کرد؟

مجتبی محمدی (کارشناس مسائل اقتصادی)

راشا تودی در اواسط سال 90 که قیمت دلار در بازار تهران بالامی رفت در تحلیلی نوشت: احمدی نژاد با معامله نفت ایران با سایر ارزها و استفاده نکردن از دلار، کمر دلار نفتی امریکا را شکسته است. فشاری که احمدی نژاد به اقتصاد و نرخ ارز امریکا وارد کرد در طول این سال ها بی سابقه بوده است. کاهش ارزش دلار از یک طرف و تشدید بحران کسری تراز تجاری امریکا به سبب تقویت ارزهای دیگر سبب شد تا اعتراضات اجتماعی در این کشور تا حدی گسترده شود. آن ها نیز در اقدامی متقابل با ایران سعی کردند تا با کاهش ارزش ریال در برابر دلار و اعمال تحریم های بیشتر مقابله به مثل کنند. البته مردم در این تقابل در کنار دولت خود ایستادند و مقاومت کردند.

برخلاف امریکا که با اعتراضات مردمی مواجه شد، ما در داخل با همراهی و حضور مردم و ایستادگی بر اهداف و آرمان ها مواجه شدیم. پس از آن که مردم فریب این نقشه دشمن را نخوردند و پشت دولت را خالی نکردند، برخی گروه ها و جریان ها این نقش را به خوبی ایفا کردند. معتقدیم اگر شماری در داخل، دانسته و ندانسته با طرح های دشمن همراه نمی شدند اکنون وضعیت دیگری را شاهد می بودیم. اما مدیریت دولت در این کارزار و ایستادگی اش به تنهایی در برابر فشارها و هجمه ها بدون شک از نقاط درخشان و قابل تحسین احمدی نژاد و دولت وی به شمار می رود.

برخلاف شماری که تلاش می کنند عملکرد احمدی نژاد را بدون دو سال آخر ارزیابی کنند، باید گفت اگر احمدی نژاد نبود و در این دو سال آخر مانند همیشه نمی ایستاد و سینه اش را در برابر فشارهای خارجی و تهمت های داخلی سپر نمی کرد، اوضاع ناگواری رقم می خورد. البته دشمن با همراه کردن شماری در داخل تمام تلاش خود را برای بیرون کردن احمدی نژاد از صحنه به کار بست و انصافا آنها نیز در کمک به دشمنان کم نگذاشتند. تلاش این افراد برای اعلام عدم کفایت احمدی نژاد به هر بهانه و به هر طریقی در سال های اخیر یکی از درخشان ترین برگ های کارنامه این گروه در همراهی با دشمنان به شمار می رود. شاید امریکایی ها هم فکر نمی کردند که احمدی نژاد این گونه بایستد و شدیدترین فشارها و تهمت ها را تحمل کند، هرچند که احمدی نژاد بارها گفته بود که تا آخر ایستاده است.