آرشیو دوشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۲، شماره ۵۴۰۸
جهان
۳۱
گزارش

تلاش مخالفان اردوغان برای اشغال پارک گزی

پلیس ترکیه به منظور متفرق کردن صدها نفر از معترضانی که در میدان تقسیم استانبول تجمع کردند تا وارد پارک گزی شوند از گاز اشک آور و ماشین آب پاش استفاده کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جنبشی تحت عنوان «جنبش همبستگی تقسیم» متشکل از چند گروه سیاسی فراخوان تظاهرات به منظور ورود به پارک بسته شده گزی را داده بود اما فرماندار استانبول هشدار داد پلیس با هرگونه تجمعی برخورد خواهد کرد.

جنبش همبستگی تقسیم در بیانیه ای گفت: ما قصد داریم به پارک خودمان برویم تا درهای آن را به روی مالکان حقیقی آن باز کنیم ما اینجا هستیم و اینجا خواهیم ماند. ما از مطالبات خود دست بر نداشته ایم.

اما هنگام حضور معترضان در میدان تقسیم، پلیس ضد شورش ترکیه معترضان را در خیابان های مجاور این میدان تعقیب کرد. این مداخله پلیس از زمان اعتراضات و آشوب ها اواسط ماه ژوئن که باعث بسته شدن میدان تقسیم توسط موانع موقتی شد، بزرگترین مداخله در نوع خود بود.

وزیر کشور ترکیه نیز در اظهاراتی گفت: معترضان می توانند بدون تجمع و یا تظاهرات در پارک گزی هر استفاده ای که می خواهند از این پارک داشته باشند. در صورتی که تظاهرات و یا راهپیمایی غیرقانونی در این پارک انجام شود البته ما با استفاده از ماشین آبپاش مداخله خواهیم کرد.

شاهدان عینی گفتند پلیس ترکیه ده ها نفر از معترضان را بازداشت کرده اما با فرا رسیدن شب بسیاری از معترضان همچنان در خیابان های اطراف منطقه تقسیم حضور داشتند که از جمله آن ها جوانان و زنان بودند و برخی نیز ماسک ضد گاز به صورت داشتند. در شهر آنکارا پایتخت ترکیه نیز صدها معترض در یک منطقه نزدیک به مرکز شهر به خیابان ها آمدند.

در اثر سرکوب خشونت آمیز معترضان از سوی نیروهای پلیس ترکیه تاکنون چند نفر کشته شده اند. اردوغان شرکت کنندگان در اعتراضات مسالمت آمیز در این کشور را افراط گرایان و تروریست های مورد حمایت خارج نامیده است. در مقابل مخالفان اردوغان هم می گویند وی از زمان به قدرت رسیدن در یک دهه گذشته به میزان فزاینده ای به فردی مستبد و دیکتاتور تبدیل شده است.