آرشیو دوشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۲، شماره ۵۴۰۸
پرونده اقتصادی
۱۰
مقابله

وضعیت دلار در برابر سایر ارزهای معتبر جهان

اما در کنار این اظهارات و تهمت ها و فشارهای داخلی و خارجی، حقیقت ماجرا چیز دیگری است. نگاهی به روند تغییرات نرخ دلار در برابر ارزهای دیگر جهان همچون یورو، ین ژاپن، روپیه هند، لیر ترکیه، کرون سوئد، وان کره جنوبی، یوان چین و دیگر ارزهای معتبر جهان حکایت از آن دارد که از سال 2009 تا 2012 تقریبا دلار شاهد روندی کاهشی در برابر اغلب این ارزها بوده است. البته به دلیل مشکلات اتحادیه اروپا نوسانات دلار در برابر یورو در برخی مقاطع صعودی و در برخی مقاطع نیز نزولی بوده است.

درست در همین سال ها که افت ارزش دلار در بازارهای جهانی رقم می خورد و بهای جهانی طلانیز افزایش می یافت، در داخل کشور شاهد رشد قیمت دلار در برابر ریال بودیم. این که نرخ دلار در برابر اکثر ارزهای جهانی در حال افت بود اما در برابر ریال ایران افزایش می یافت، نکته ای است که بیانگر رشد سیاسی نرخ ارز در داخل کشور است و نه تنها مبنای اقتصادی ندارد بلکه برخلاف اصول اقتصادی رقم خورده است.

البته از اواسط سال 2012 تا کنون روند افزایش نرخ دلار در برابر سایر ارزهای معتبر جهانی صعودی شده است و در بازارهای جهانی نیز قیمت طلاروبه کاهش گذاشته است. به تعبیر معاون اول رئیس جمهور، انگار امریکایی ها با رفتن احمدی نژاد کم کم نفسی تازه می کنند. حالاکه دلار در برابر سایر ارزها در جهان در حال تقویت است، در داخل ایران شماری صحبت از کاهش ارزش دلار در برابر ریال را مطرح کرده اند. به راستی این روند وارونه برابری نرخ دلار در برابر ریال در داخل کشور که هماهنگ با سیاستهای پولی امریکا و برخلاف علم اقتصاد رقم می خورد نشانه چیست؟