آرشیو دوشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۲، شماره ۵۴۰۸
جهان
۳۱

اسنودن: آلمان همدست امریکا در جاسوسی اینترنتی است

«ادوارد اسنودن» افشاگر جاسوسی اطلاعاتی امریکا در گفت وگو با هفته نامه آلمانی اشپیگل گفت: سازمان جاسوسی امریکا در شنود و رصد ارتباطات شهروندان اروپایی از همکاری سازمان اطلاعاتی آلمان برخوردار است.

به گفته وی، در آژانس اطلاعات ملی امریکا (NSA) بخشی به نام روابط خارجی وجود دارد که در آن از کمک های سازمان های اطلاعاتی کشورهای دیگر استفاده می شود. بر این اساس، این همکاری ها به گونه ای طراحی شده که در صورت افشای فعالیت های جاسوسی، سازمان های مذکور بتوانند از پیامدهای منفی آن علیه مقامات کشور خود جلوگیری کنند اما حریم اطلاعات شخصی مردم نقض می شد.

اسنودن گفت: البته امریکایی ها اینترنت را تحت نظارت داشته اند و از آلمانی ها هم جاسوسی کرده اند با این حال این موضوعی است که آلمانی ها نمی خواهند در این مورد چیزی بدانند. سازمان امنیت امریکا «ابزارهای تجزیه و تحلیل» را در اختیار همکاران آلمانی خود گذاشته است تا بتواند اطلاعاتی را که به آلمان می رسد رصد کند. در میان اطلاعاتی که آلمان آن ها را جاسوسی کرده است، اطلاعاتی از مناطق بحرانی در خاورمیانه نیز به چشم می خورد. اشپیگل همچنین نوشت سازمان اطلاعات آلمان، این اطلاعات را از 5 منبع مختلف که در منابع اطلاعاتی در نزدیک مونیخ بررسی شده اند، به دست آورده است. «گرهارد شیندلر» رئیس سازمان اطلاعات آلمان در جریان دیداری با اعضای کمیته امور اطلاعاتی پارلمان آلمان همکاری با امریکا را تایید کرد. این مصاحبه را اشپیگل با استفاده از ایمیل های رمزگذاری شده و پیش از اینکه اسنودن به عنوان یک افشا گر شناخته شود، انجام داد.