آرشیو سه‌شنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۲، شماره ۲۰۵۴۳
اخبار اقتصادی
۴

تشریح آخرین وضعیت صادرات گاز ایران به عراق و پاکستان

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران آخرین وضعیت صادرات گاز کشورمان به عراق و پاکستان را تشریح کرد.

جواد اوجی در گفتگو با مهر گفت: در حال حاضر ساخت خط لوله انتقال گاز به عراق در خاک ایران از پیشرفت قابل قبولی برخوردار است.

معاون وزیر نفت با اعلام اینکه ساخت این خط لوله گاز در خاک ایران زودتر از ساخت خط لوله گاز مشابه در خاک عراق به پایان می رسد، تصریح کرد: بر این اساس ایران تا چند هفته آینده از نظر فنی و عملیاتی مشکلاتی برای صدور گاز طبیعی به این کشور همسایه ندارد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با تاکید بر اینکه امسال ایران آمادگی صادرات گاز به عراق را دارد، اظهار داشت: بر اساس قرارداد باید روزانه 25 میلیون متر مکعب گاز به نیروگاه های بغداد و منصوریه ارسال شود.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه گاز مورد نیاز عراق از محل فازهای جدید پارس جنوبی در بلندمدت تامین خواهد شد، تاکید کرد: با توجه به برنامه ریزی برای راه اندازی پنج فاز جدید پارس جنوبی مشکلی از بابت تامین گاز صادراتی به عراق وجود ندارد.

اوجی همچنین در خصوص آخرین وضعیت صادرات گاز طبیعی به پاکستان هم توضیح داد: قطعا ایران زودتر از سال 2014 میلادی آمادگی صادرات گاز طبیعی به پاکستان را دارد.

وی با بیان اینکه صادرات گاز طبیعی به پاکستان در گروی آماده سازی و تکمیل ساخت خط لوله گاز در این کشور همسایه است، تبیین کرد: در شرایط فعلی هم دولت نواز شریف رئیس جمهوری پاکستان آمادگی خود را برای واردات گاز طبیعی از ایران اعلام کرده است.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه خرید گاز طبیعی از ایران برای دولت اسلام آباد دارای توجیه اقتصادی بالایی است، گفت: هم اکنون قیمت گاز صادراتی ایران 50 تا 60 درصد ارزان تر از قیمت جهانی نفت خام و برخی از فرآورده های نفتی است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز با اعلام اینکه در مجموع ایران برای صادرات 5/21 میلیون متر مکعب گاز طبیعی به پاکستان آمادگی دارد، خاطرنشان کرد: در صورتی که پاکستان هم تا دسامبر سال 2014 میلادی خط لوله خود را تکمیل کند، صادرات گاز طبیعی ایران به این کشور همسایه آغاز خواهد شد.