آرشیو سه‌شنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۲، شماره ۲۰۵۴۳
اخبار اقتصادی
۴

آغاز آزمایشی فروش کارتی گاز در چند نقطه کشور

سخنگوی شرکت ملی گاز ایران از اجرای آزمایشی فروش کارتی گاز در برخی نقاط کشور خبر داد.

مجید بوجارزاده در گفت و گو با مهر با بیان اینکه در اکثر کشورهای پیشرفته جهان فروش حامل های انرژی به صورت کارتی انجام می شود، گفت: از این رو با تعریف و عملیاتی کردن یک کارت اعتباری مشترکان بسته به نیاز خود می توانند حامل های مختلف انرژی را به صورت خرده و عمده خریداری کنند.

سخنگوی شرکت ملی گاز ایران، هدف از اجرای آزمایشی «سیستم کارتی فروش گاز» را مدیریت مصرف و نظام مند کردن تقاضا برای مصرف گاز طبیعی به ویژه توسط مشترکان عمده و پرمصرف عنوان کرد و افزود: مطابق با اعتباری که در کارت شارژ می شود، مشترک بسته به نیاز خود می توانند گاز طبیعی خریداری کند.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه مهمترین سیاست اجرای این طرح مدیریت مصرف گاز توسط مشترکان عمده است، بیان کرد: این طرح به صورت آزمایشی و پایلوت در برخی نقاط کشور اجرایی شده است که هم اکنون نقاط ضعف و قوت آن در حال بررسی های کارشناسی شده است.

از سوی دیگر مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان رضوی که این طرح در آن استان هم به صورت آزمایشی اجرا شده است گفت: پروژه طراحی، ساخت و نصب تجهیزات موردنیاز به منظور ایجاد سیستم کارتی فروش گاز در ایستگاه های مشترکان عمده استان اجرایی شده است.

علیرضا معراجی با تاکید بر اینکه هم اکنون مراحل مطالعاتی و فنی واحد اندازه گیری و توزیع گاز به پایان رسیده است، اظهار داشت: به زودی مراحل اجرایی آن نیز به صورت پایلوت، بر روی یکی از ایستگاه های عمده آغاز خواهد شد.

وی درباره مهمترین ویژگی این طرح گازی، توضیح داد: این سیستم قادر خواهد بود، ضمن اخطار به مصرف کننده بابت اتمام شارژ دوره مصرف گاز، در صورت عدم توجه مصرف کننده، نسبت به قطع اتوماتیک جریان گاز اقدام کند.

گفتنی است در صورتی که فروش اعتباری کارت های گازی فراگیر و گسترده شود به تدریج صدور قبض کاغذی و حتی الکترونیکی متوقف خواهد شد.