آرشیو سه‌شنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۲، شماره ۲۰۵۴۳
اخبار کشور
۱۰

درخواست سناتور فرانسوی برای تجدیدنظر تحریم های ضدایرانی

فیلیپ مارینی، رئیس کمیته مالی سنای فرانسه از کشورهای غربی خواست تا تحریم های خود علیه ایران به دلیل برنامه انرژی هسته ای این کشور را مورد بازنگری قرار دهند.

به گزارش پرس تی وی، رئیس کمیته مالی سنای فرانسه در مقاله ای که در هفته نامه «لوپوینت» منتشر شد،با اشاره به ممنوعیت علیه فعالیت های شرکت خودروسازی «پژو سیتروئن» درایران، بازنگری در این محدویت ها را خواستار شد.

این سناتور فرانسوی با تاکید بر فعالیت های شرکت های فرانسوی در ایران یادآور شد، سیاست های خصمانه آمریکا علیه ایران نباید کشورهایی مانند فرانسه را که روابط اقتصادی مستحکمی با جمهوری اسلامی دارند، دربرگیرد.

مارینی،بر لزوم بازنگری بر تحریم های ضدایرانی به دلیل وخامت اوضاع صنایع خودروسازی فرانسه و تاثیرات منفی آن بر بازار کار تاکید کرد.

این سناتور فرانسوی همچنین از اعمال تحریم ها علیه کشوری بزرگ و قدرتمند مانند ایران که مرزهای مشترک با برخی از کشورها دارد، به عنوان اقدامی بی حاصل نام برد و آن را محکوم کرد.

شرکت خودروسازی «پژو سیتروئن» در فوریه 2012 میلادی تصمیم به پایان روابط تجاری خود با جمهوری اسلامی گرفت و به این ترتیب فروش سالانه نیم میلیون خودرو را در بازار ایران را که رقمی نزدیک به 1.5 میلیارد یورو بود، از دست داد.

کاهش تولیدات شرکت پژو سیتروئن از سال 2012 میلادی، موجب تعطیلی یکی از مراکز صنعتی این شرکت در دوهه اخیر و از بین رفتن 8 هزار فرصت شغلی شد.

این درحالی است که تحلیلگران می گویند، ایران درجایگزین کردن خودروی پژو مشکل خاصی نداشته است چرا که این کشور دوازدهمین تولید کننده خودرو در دنیا و بزرگترین تولیدکننده خودرو در جهان اسلام است.