آرشیو سه‌شنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۲، شماره ۲۰۵۴۳
اخبار کشور
۱۰

با حضور معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری انجام شد: رونمایی از پرنده بدون سرنشین عمود پرواز در اصفهان

پرنده بدون سرنشین «عمود پرواز» بعنوان دستاورد یکی از شرکت های دانش بنیان با حضور «محمد مهدی نژادنوری» معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان رونمایی شد.

به گزارش ایرنا، این محصول دانش بنیان توسط شرکت خلاقیت کویر و با عنوان مهناد 41 تولید شده است.

مدیرعامل این شرکت در آیین رونمایی از این دستگاه گفت: پرنده بدون سرنشین عمود پرواز با قابلیت کنترل اپراتوری و اتوپایلوت، امسال به بهره برداری صنعتی رسید.

حامد باستانی افزود: این پرنده عمود پرواز در تصویربرداری، کنترل ترافیک، بازرسی فنی مناطق و دکل های انتقال، نقشه برداری هوایی، صنایع کشاورزی، سدهای آبی، صنایع پتروشیمی و تونل سازی کاربرد دارد.

وی با اشاره به اینکه دستگاه مهناد 41 حدود 680 گرم وزن و 56 کیلومتر در ساعت سرعت دارد، گفت: این دستگاه که قابلیت برقراری ارتباط از طریق شبکه وای فای را دارد، با مواد فیبرکربن ساخته شده است.

به گفته وی، این دستگاه دارای 400 متر برد است و در صورت استفاده از شبکه تلفن همراه برای کنترل سیستم تا زمانی که باتری آن شارژ داشته باشد، کار می کند.

وی نقاط قوت این دستگاه را هزینه پایین تولید آن در مقایسه با نمونه های مشابه خارجی تا یک پنجم قیمت، بومی بودن، انعطاف پذیری محصول با توجه به تقاضای داخلی و دسترسی مستقیم به دانش روز برای ایجاد راه حل دانش بنیان اعلام کرد.

این کارشناس تصریح کرد: دستگاه های مهناد 61 و 81 نیز با برخورداری از قابلیت های متفاوتی توسط این شرکت ساخته شده است.

باستانی گفت: چند شرکت داخلی برای ساخت این دستگاه سفارش داده اند.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در آیین رونمایی از مهناد 41 گفت: یکی از امتیازهای این دستگاه، ثبت سفارش برای آن است.

مهدی نژاد نوری افزود: بهترین حالت برای محصولات دانش بنیان این است که مشتری برای تولید داشته باشد که این دستگاه دارای این امتیاز است.