آرشیو سه‌شنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۲، شماره ۲۰۵۴۳
اخبار کشور
۱۰

تلاش قانونگذاران آمریکایی برای مجازات آرژانتین به دلیل روابطش با ایران

تعدادی از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا به دنبال مجازات اقتصادی آرژاتین با طرح برخی دلایل از جمله آن چه «رویکرد مصالحه جویانه» آرژانتین در قبال ایران می خوانند، هستند.

آژانس خبری «جوییش تلگراف» با اشاره به این خبر از واشنگتن گزارش داد: تعدادی از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا در نامه هایی جداگانه به جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا و اریک هولدر، دادستان کل این کشور خواستار تجدید نظر در تصمیم آمریکا برای حمایت از درخواست استیناف آرژانتین در دیوان عالی آمریکا در خصوص احکام دادگاه پایین تر در رابطه با بدهی های میلیاردی بوینس آیرس شدند.

بنا بر این گزارش، هم چنین در هر دو نامه به بهبود اخیر در روابط آرژانتین با ایران به ویژه توافقش با تهران برای حل مسئله آمیا از طریق تشکیل یک کمیسیون حقیقت یاب اشاره می شود.

نامه به هولدر بیش تر بر تشریح آن چه سوءنیت آرژانتین در رفتار با بدهکاران خوانده شده متمرکز است اما هم چنین به موضوع افزایش تجارت این کشور با ایران و کمیسیون حقیقت یاب آمیا اشاره می شود.

نمایندگانی از هر دو حزب این نامه ها را امضا کرده اند.

هم چنین در تاریخ نهم ژوئیه دو نماینده به نام های کریس اسمیت و ران دسانتیس که هر دو نامه به هولدر را نیز امضا کرده اند قطعنامه ای غیر الزام آور را در مجلس به جریان انداختند که از دولت اوباما می خواهد گام هایی را در جهت کنار گذاشتن آرژانتین از گروه 20 بردارد که متشکل از اقتصادهای پیشرفته است.

در این قطعنامه هم علاوه بر موضوع چگونگی برخورد آرژانتین با بدهی هایش به موضوع افزایش تجارت با ایران و کمیسیون آمیا اشاره شده است.

به گزارش ایسنا، آرژانتین هم چنین اخیرا دادستان پرونده آمیا را از ارائه شهادت درباره یافته های پرونده آمیا در برابر کنگره آمریکا منع کرد. این اقدام باعث خشم آمریکایی ها شد.