آرشیو سه‌شنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۲، شماره ۵۴۱۵
جامعه
۴

تک نرخی شدن ارز دارو جلوی بسیاری از رانت ها و فسادها را گرفت

وزیر بهداشت گفت: تک نرخی شدن نرخ ارز دارو جلوی بسیاری از رانت ها، فسادها و اتفاقاتی را که بین تولید تا عرضه دارو رخ می داد، گرفت.

حسن طریقت منفرد با بیان این مطلب افزود: دو نرخی شدن ارز دارویی در کشور از سال گذشته فساد ایجاد کرده بود که با تک نرخی شدن نرخ ارز دارو که قانون بود و وزارت بهداشت هم از این قانون تبعیت کرد، خوشبختانه بسیاری از گرفتاری ها و مفاسدی که میان مسیر تولید تا عرضه دارو رخ می داد، حل شد.

وی گفت: از سوی دیگر بر مبنای ارز جدید دارو، قیمت گذاری داروها اصلاح شد و همین امر خیال تولیدکنندگان دارو را که در مرز ورشکستگی بودند، راحت کرد و اکنون بیشتر آن ها توان خود را در افزایش تولید، به کار برده اند. وی اظهار کرد: وقتی بخشی از ارز دارو را به صورت ارز مرجع و بخشی را به صورت ارز مبادله ای و بخشی را ارز آزاد می دهند، در مسیر تولید تا عرضه دارو اتفاقات زیادی می افتد و بالاخره همیشه ارز چند نرخی به علت اینکه قابل کنترل نیست، گرفتاری و فساد ایجاد می کند. طریقت منفرد گفت: مساله دیگر یارانه دارو است که سابق بر این ما آن را به شرکت های پخش دارویی می دادیم و می گفتیم فلان داروی میلیون تومانی را با استفاده از این یارانه به قیمت مثلا 50 هزار تومان به داروخانه تحویل بده و به ویترین داروخانه ببر.