آرشیو سه‌شنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۲، شماره ۵۴۱۵
پیشرفت
۶
رویکرد

چشم اندازی بر اقتصاد جهانی

روندهای اصلی اقتصاد جهانی شامل رشد اقتصادی، تجارت خارجی و جریان سرمایه گذاری خارجی پس از بحران سال 2007 به این سو، کند، نوسانی و مواجه با عدم اطمینان است. عملکرد رشد اقتصادی جهان در سال 2012 پایین تر از پیش بینی 5/3 درصد، حدود 1/3 درصد ثبت شد. رشد سال 2013 نیزکه قبلا 3/3 درصد پیش بینی شده بود با بررسی عملکرد ماه های آغازین سال بازبینی و حدود 3 درصد برآورد می شود. این رشد به هیچ وجه برای جبران شغل های از دست رفته کافی نبوده است، بنابراین نرخ های بالای بیکاری که در امریکا حدود 5/7 درصد و برای اتحادیه اروپا برای سال 2013، 3/12 درصد پیش بینی شده است، نگرانی روسا و دولت های این کشورها را در پی دارد.

کندی رشد اقتصاد جهانی و عدم اطمینان به آینده منجر به آن شده است که پیش بینی قیمت نفت برای سال 2013 با اندکی کاهش حدود 105 دلار پیش بینی شود. البته در مقابل ناآرامی های سیاسی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA) سبب افزایش قیمت و شکل گیری انتظارات قیمتی نفت می شودکه علامت مثبتی برای رشد اقتصاد جهانی نیست. در کنار کندی رشد اقتصادی، عملکرد و پیش بینی های روند تجارت جهانی حکایت از رشد پایین آن دارد. رشد 5/2 درصدی برای عملکرد سال 2012ثبت و پیش بینی 5/3 درصد برای سال 2013 اعلام شده است. جریان سرمایه گذاری خارجی در سال 2012، 18 درصد کاهش یافت واگر چه برای سال 2013،13 درصد رشد پیش بینی شده لیکن همچنان از عدد حدود 1976میلیارد دلار سال 2007کمتر است.

در مجموع عملکرد اقتصاد جهانی در سال های پس از بحران پایین و پیش بینی ها برای سال جاری اقتصاد جهانی تقریبا مشابه سال گذشته اعلام شده است. البته ارقام پیش بینی های جدیدتر نسبت به برآوردهای قبلی به پایین تعدیل شده اند. ضمن این که ریسک هایی چون رکود و مخاطرات حوزه یورو، کسری بودجه و بحران بدهی عمومی کشورهای توسعه یافته از جمله امریکا و ناآرامی های سیاسی منطقه MENA پابرجاست.