آرشیو یکشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۲، شماره ۵۴۱۹
پرونده اقتصادی
۱۰
یادداشت

قاره ای که گوی سبقت را می رباید

مهدی باقری

بسیاری از کارشناسان اقتصادی بر این اعتقادند که قاره سیاه در آینده ای نه چندان دور گوی سبقت را در رشد اقتصادی از بسیاری از اقتصادهای موفق می رباید. محمد الکتانی، رئیس بانک مراکش در مصاحبه ای با روزنامه اقتصادی لزاکو درباره چشم انداز اقتصادی قاره سیاه می گوید: آفریقا طی 5 سال اخیر تحولات زیادی دیده و پیش بینی می شود در 30 سال آینده، اقتصاد این قاره (با جمعیت 5/2 میلیارد نفری) از رشد قابل توجهی برخوردار باشد. همچنین انتظار می رود طبقه 300 میلیونی متوسط این قاره از هم اکنون تا سال 2030 به مدد شرکت های کوچک و متوسط به عنوان ابزارهای توسعه در کشورها و همچنین طرح های توسعه زیربنایی

دو برابر شود. سرمایه گذاری در ساخت راه، تجهیزات مخابراتی، فرودگاه، برق و آبیاری در 5 سال آینده به راحتی از مرز 100 میلیارد دلار خواهد گذشت.

الکتانی همچنین از راه اندازی اتاق بین المللی توسعه آفریقا خبر داد که در آن بیش از هزاران فعال و اپراتور اقتصادی از 12 کشور آفریقایی با مشارکت شرکای خارجی فعالیت خواهند داشت.

با این حال ناهمخوانی در میان اقتصادهای آفریقایی را باید چالش مهمی در رشد و توسعه اقتصادی قاره سیاه دانست. اقتصادهای شمال آفریقا اعم از لیبی و مغرب که از وضعیت مساعدتری برخوردار هستند قابل قیاس با سایر همسایگان اعم از تونس و مصر یا کشورهای قاره سیاه نیستند. صندوق ذخایر ارزی مصر در وضعیت بدی به سر می برد و اقتصاد تونس به رغم گذشت چند سال از سقوط بن علی هنوز نتوانسته به سطحی از رشد مطلوب برسد.

رشد اقتصادی مغرب در سال جاری به 5/5 درصد رسید. اما در تونس که درآمد توریسم در این کشور 7 درصد از تولید ناخالص داخلی و 400 هزار شغل را تشکیل می دهد هنوز به رشد پیش از سال 2010(قبل از انقلاب) نرسیده است.

با تمام این اوصاف آفریقا می تواند به افق های روشن آینده خود دلخوش باشد چنانچه در پرتو راهبردهای اتحادیه آفریقا و همگرایی منطقه ای بر چالش ها و بحران هایی که سال ها گریبانگیر این سرزمین غنی بوده و توان توسعه را از کشورهای آن گرفته است فائق آید و با اراده مشترک خود ظرفیت های خویش را در جهت توسعه و رفاه در سایه صلح و امنیت هدایت

و سامان دهد.

کارشناس ارشد مسائل اقتصادی