آرشیو دوشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۲، شماره ۱۷۸۸
هنری
۱۱

سینمای مدرن به روایت دکتر الستی

بهناز شیربانی

جلسه بررسی «ساختارهای مدرن سینما و ادبیات» با نگاه به فیلم «سال گذشته در مارین باد» به کارگردانی کار آلن رنه و رمان «صداع» نوشته سودابه فضایلی با حضوردکتر احمد الستی دکترای زیبایی شناسی سینما و «محمدرضا اصلانی، کارگردان سینما» روز شنبه در خانه هنرمندان ایران برگزار شد. در ابتدای این نشست محمدرضا اصلانی با اشاره به انتخاب نمایش فیلم «سال گذشته در مارین باد» و نقدوبررسی آن گفت: «این فیلم نگاهی پیشرو به رابطه سینما و ادبیات دارد. فیلمنامه این فیلم سینمایی اقتباسی و روایت فیلم بصری- ادبی است و به نوعی ادبیات سینماست و ما قصد داریم تا بیشتر به رابطه ساختاری این فیلم بپردازیم.» او ادامه داد: «این فیلم یک نمونه اعلااز یک فیلم مدرن است و نمونه ادبی این نوع ساختار، رمان «صداع» نوشته خانم سودابه فضایلی است که الگوی نماد شناختی این کتاب مساله بسیار مهمی است.»

در ادامه دکتر الستی گفت: «در سینمای فرانسه قبل از پیدایش و ساخت این فیلم به نظر می رسید یک هوای تازه به بدنه سینمای فرانسه تزریق شود. البته در کنار فرانسه یکی از پرتولید ترین کشور ها در زمینه ساخت فیلم، آمریکا بود که در آن زمان دچار بحران شده بود. در دهه 50 تلویزیون به خانه های مردم آمده بود و تماشاگران سینما کم شده بودند. در ایتالیا هم شرایط سینما خیلی خوب نبود. همین طور در آلمان و انگلستان.»

دکتر الستی در ادامه صحبت هایش با اشاره به کاستی های سینمای کلاسیک گفت: «بزرگ ترین مشکل فیلم های کلاسیک این بود که روایت را سرراست می گوید. انتهای فیلم به نویسنده سپرده می شود و تماشگر بعد از پایان فیلم هیچ سوالی در ذهنش باقی نمی ماند.» او در مورد شیوه روایت در این فیلم سینمایی گفت: «برخلاف سال های اول موج نو که اگر کارگردانی تمایل داشت شخصیت صحنه ای را از گذشته به یاد بیاورد باید با یک کات مستقیم به گذشته یا زمان حال یا آینده می رفت، در این فیلم ما قادر نیستیم تشخیص دهیم چه زمانی گذشته است یا حال و این ایراد نیست، بلکه یک امتیاز است.» او افزود: «یکی از زیبایی های فیلم های مدرن این است که به سوی متن ها یا نوعی از روایت می روند که به نوعی سفرهای ذهنی هستند.»