آرشیو سه‌شنبه ۱ امرداد ۱۳۹۲، شماره ۲۰۵۴۹
اخبار اقتصادی
۴

معاون وزیر صنعت خبر داد: ترخیص یک میلیون تن کالای اساسی از بنادرمعاون

مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران از آغاز ترخیص یک میلیون تن کالای اساسی خبر داد.

عباس قبادی در گفت وگو با خبرگزاری فارس، در خصوص ترخیص کالاهای اساسی از بنادر جنوبی و گمرکات کشور گفت: با تاکید وزرای اقتصادی دولت و همچنین دستور ویژه رئیس جمهور، توافقات خوبی با بانک مرکزی صورت گرفته تا کل کالایی که در بنادر است با همان رویه سابق و ارز 1226 تومانی ترخیص شود.

وی اظهار داشت: با حمل این کالاها به انبارهای کشور در بهترین شرایط می توانیم ذخایر کالاهای اساسی را به دولت بعد انتقال دهیم.

معاون وزیر صنعت با تاکید بر اینکه بالغ بر یک میلیون تن کالاهای اساسی مراحل ترخیص خود را آغاز کرده اند، گفت: این کالاها شامل: گندم، روغن، برنج، جو، کنجاله، ذرت و کره است.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در خصوص افزایش نرخ خرید تضمینی گندم و تاثیر آن بر روند خریدها گفت: این تصمیم دولت در واقع کمک به کشاورز است اما در آمار تولید هیچ تاثیری نخواهد داشت.

وی در پاسخ به این سوال که آیا کشاورزانی که گندم خود را فروخته اند مابه التفاوت دریافت می کنند، گفت: ما منتظر آن هستیم تا سازمان هدفمندی 210 میلیارد تومان مابه التفاوت خرید تنظیمی گندم را در اختیار ما قرار دهد تا به حساب کشاورزان واریز کنیم.

قبادی آخرین آمار خرید تضمینی گندم را 7/2 میلیون تن اعلام کرد. بنابراین گزارش: افزایش نرخ خرید تضمینی گندم به کیلویی 800 تومان از سوی معاون اول رئیس جمهور به وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، امور اقتصادی و دارایی و معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور و بانک مرکزی ابلاغ شده است.

براین اساس نرخ خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم از 720 و 750 تومان به 800 و 830 تومان افزایش می یابد.

تاکنون کشاورزان برای هر کیلوگرم گندم معمولی 720 تومان و برای هر کیلوگرم گندم دروم 750 تومان از دولت دریافت کرده اند.