آرشیو پنجشنبه ۳ امرداد ۱۳۹۲، شماره ۵۴۲۳
دانستنی ها
۱۱

دانش ایرانی

دانشجویان ایرانی هواپیمای بدون سرنشین ساختند

دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات استان مرکزی موفق به طراحی و ساخت هواپیمای بدون سرنشین شدند.

دکتر علیرضا نظام آبادی، رئیس این واحد دانشگاهی و استاد راهنمای تیم تحقیقاتی سازنده هواپیما اظهار کرد: هواپیمای بدون سرنشین مرصاد اردیبهشت سال جاری درشعاع پروازی 5 کیلومتری و ارتفاع 1700 متری به مدت 25 دقیقه به طور موفقیت آمیز در یکی از دانشگاه های تهران به پرواز در آمد.

وی افزود: از کاربردهای این هواپیما می توان به استفاده در صنایع دفاعی، عملیات شناسایی مخفیانه در ارتفاعات پست و بالای 2000 متر از سطح زمین، کنترل ترافیک کلانشهرها، کنترل و هدایت در موارد خاص برای استفاده در سیستم مدیریت بحران کلانشهرها، کنترل و نظارت هوایی جهت عیب یابی ایستگاه های برق و خطوط توزیع فشار قوی و خطوط انتقال نفت به پالایشگاه ها و... استفاده کرد. از دیگر مشخصات بارز این هواپیما طراحی ایرفویل پیشرفته تر از مدل قبلی است که قادر به حمل باراضافی تا وزن 2 کیلوگرم نیز است.

همایون عرب، سرپرست تیم طراحی و سازنده هواپیما مرصاد هم گفت: برد سیستم پروازی این هواپیما 15 کیلومتر بوده و دارای سیستم ردیابی مسیر هوشمند، اعلام موقعیت جی پی اس و سیستم فیلمبرداری و تصویربرداری فول اچ دی است که می تواند فیلم های ضبط شده را در هنگام پرواز به صورت مستقیم به ایستگاه زمینی ارسال کند.