آرشیو پنجشنبه ۳ امرداد ۱۳۹۲، شماره ۵۴۲۳
اقتصاد روز
۵
بازتاب

قرارداد صادرات گاز ایران به عراق تاریخی است

انعقاد بزرگترین قرارداد صادرات گاز از ایران به عراق روز سه شنبه در رسانه های ترکیه بازتاب داشت و آن را تاریخی قلمداد کردند. شبکه خبری اقتصادی سی.ان.بی.سی در تارنمای رسمی خود با درج این خبر نوشت: این مهمترین حمله جدید ایران برای تقابل با تحریم های غرب علیه این کشور است.

این شبکه خبری افزود: بر اساس این قرارداد ایران روزانه 25 میلیون متر مکعب گاز به عراق صادر خواهد کرد.

سی.ان.بی.سی با اشاره به اینکه قرار داد در بغداد به امضای وزیران نفت دو کشور رسید، افزود: این قرارداد با هدف تامین گاز نیروگاه بصره امضا و بر اساس آن روزانه بیست میلیون متر مکعب گاز از این خط لوله به عراق صادر خواهد شد.

بنابر این گزارش، ایران از محل صادرات بیست و پنج میلیون متر مکعب گاز به عراق روزانه 10 میلیون دلار و سالانه 7/3 میلیارد دلار درآمد کسب خواهد کرد. سایت خبری تحلیلی دیپ نت نیز با عنوان اینکه قرارداد تاریخی ایران و عراق، سخنان رستم قاسمی وزیر نفت ایران در مراسم امضای این قرارداد را منعکس کرد و به نقل از وی نوشت: این پروژه در داخل خاک ایران در مراحل ساخت و راه اندازی است و طول این خط تا مرز عراق 227 کیلومتر خواهد بود. این رسانه ترکیه ای به نقل از جواد اوجی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران هم نوشت: ظرفیت انتقال گاز این خط لوله 110 میلیون متر مکعب در روز خواهد بود که نیمی از آن برای تامین نیاز داخلی و نیمی دیگر برای صادرات به عراق مورد استفاده قرار می گیرد. اکثر رسانه های ترکیه این خبر را در صدر اخبار اقتصادی خارجی خود درج کرده و این قرارداد را به عنوان ضد حمله ای از ایران برای شکستن محاصره اقتصادی خود از سوی غرب ارزیابی کرده اند.