آرشیو پنجشنبه ۳ امرداد ۱۳۹۲، شماره ۵۴۲۳
ایران زمین
۲۸

ایران در ایران

بحران کم آبی در روستاهای هرمزگان

بندرعباس کلثوم سلطانی خشکسالی های مداوم و 15 ساله و شرایط خاص اقلیمی هرمزگان موجب شده است تا تامین آب روستاهای این استان با مشکل جدی روبه رو شود.

عبدالحمید حمزه پور، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی هرمزگان تصریح کرد: دامنه خشکسالی ها و تبعات آن هر روز در این استان گسترده تر می شود و اثرات نامطلوبی بر کیفیت منابع آب به جا می گذارد.

وی از کمبود منابع آبی برای تامین آب شرب روستاهای این استان خبرداد و افزود: به منظور رفع این مشکل نیاز به تامین منابع آبی جدید با اقداماتی چون حفاری، تجهیز چاه های آبی و ساخت آب شیرین کن است که برای انجام این مهم به اعتبارات ویژه خشکسالی نیاز است.به علت افت شدید منابع آبی در برخی مناطق، آب شرب روستاییان به صورت جیره بندی تامین می شود.

براثرخشکسالی های چند ساله اخیر در 4 ماه گذشته شاهد تغییر کیفیت منابع آبی تامین کننده آب شرب روستاهای هرمزگان بوده ایم، به طوری که 8حلقه چاه و 72دهنه چشمه خشک و 75حلقه چاه نیز کاهش کیفیت داشته، همچنین 71 حلقه چاه در این استان با کاهش آبدهی مواجه شده است.

کمبود محیط بان، عمده ترین مشکل محیط زیست ایلام

ایلام- خبرنگار کمبود محیط بان با توجه به گستردگی مناطق حفاظت شده استان ایلام، عمده ترین مشکل پیش روی سازمان حفاظت محیط زیست در این استان است.

غلامحسین کاظمی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ایلام حراست از عرصه های طبیعی را وظیفه ای همگانی دانست و خاطرنشان کرد: 60 محیط بان هم اکنون در زمینه حفاظت و حراست از محیط زیست این استان فعالیت می کنند.

کاظمی با اشاره به این که استان ایلام با توجه به ویژگی های جمعیتی رتبه نخست وجود سازمان های مردم نهاد زیست محیطی در کشور را دارد، افزود: این افراد در مناسبت های مختلف چون روزهای زمین پاک و هوای پاک در زمینه رفع آلودگی های زیست محیطی و ترویج و اشاعه فرهنگ استفاده درست از عرصه های طبیعی با این سازمان همکاری می کنند.

ایلام از استان های غربی کشور است که به دلیل داشتن ظرفیت های محیط زیست و منابع طبیعی، نیازمند حمایت و سرمایه گذاری مسئولان کشور است.