آرشیو دوشنبه ۷ امرداد ۱۳۹۲، شماره ۵۴۲۶
جهان
۳۱
امریکا

اعتراضات جهانی علیه جاسوسی اینترنتی امریکا

هزاران نفر از مخالفان تجسس امریکا در حریم خصوصی شهروندان امریکایی و اروپایی در ده ها شهر مختلف در سراسر دنیا اعتراض کردند.

این اعتراضات عمدتا در حمایت از ادوارد اسنودن و برادلی منینگ دو افشاگر جاسوسی ها و اقدامات خشونت آمیز امریکا در عراق و اسناد محرمانه دیپلماتیک واشنگتن برگزار شد. هزاران تن از مردم آلمان در 30 شهر این کشور علیه جاسوسی امریکا در داده های اینترنتی شان دست به تظاهرات اعتراضی زدند.

تظاهرکنندگان همچنین حمایت خود را از ادوارد اسنودن، افشاگر اطلاعات محرمانه آژانس امنیت ملی امریکا اعلام کردند. وی افشا کرد که آژانس امنیت ملی امریکا داده های اینترنتی و مکالمات تلفنی ساکنان آلمان و سایر کشورهای اتحادیه اروپا را شنود و کنترل می کند.

تظاهر کنندگان در بیش از 30 شهر آلمان توسط سازمان موسوم به «نظارت بر ما را متوقف کنید»، سازماندهی شده بودند.

بزرگترین راهپیمایی در فرانکفورت برگزار شد. احزاب مخالف دولت آلمان نیز ائتلاف آنگلامرکل صدراعظم آلمان را به دلیل دست داشتن در برنامه گسترده نظارتی و کنترلی امریکا در آلمان، مورد انتقاد قرار دادند. در همین حال چند کشور دیگر نیز صحنه تظاهرات در حمایت از «برادلی منینگ» افشاگر اسناد محرمانه جنگ عراق و افغانستان، بود. امریکا، انگلیس، آلمان، استرالیا و بلژیک از جمله اصلی ترین کشورهای میزبان این تظاهرات بود.

منینگ سرجوخه ارتش امریکا بود که در عراق خدمت می کرد. وی به اسناد محرمانه جنگ های عراق و افغانستان و همچنین تلگراف های محرمانه ای که توسط سفارتخانه های امریکا در کشورهای مختلف به وزارت خارجه ایالات متحده مخابره می شد دسترسی داشت و این اسناد را در اختیار سایت افشاگر ویکی لیکس قرار داده بود. وی در اعترافاتش گفته است این اطلاعات را افشا کرده تا به «بحثی داخلی پیرامون نقش ارتش و سیاست خارجی کشور درباره عملیات های نظامی ارتش در عراق و افغانستان دامن بزند.»

منینگ در صورت گناهکار شناخته شدن می تواند به 20 سال زندان محکوم شود و پس از آن نیز با شماری از اتهامات جدی از جمله اتهام جاسوسی و کمک به دشمن از سوی ارتش مواجه خواهد شد. این احتمال وجود دارد که وی به خاطر این اتهامات به حبس ابد محکوم شود.