آرشیو دوشنبه ۷ امرداد ۱۳۹۲، شماره ۵۴۲۶
جامعه
۴

روی خط خبر

مقابله به مثل ایران در صورت ادامه دریافت عوارض غیرقانونی از زائران

گویا همچنان عوارض غیرقانونی از زائران ایرانی عتبات عالیات که البته در میان سایر کشورها سالانه حجم زیادی از ورودی زائران را به این کشور دارد، دریافت می شود و از این رو مسئولان سازمان حج و زیارت کشورمان به همتایان خود در عراق هشدار داده اند که اگر دریافت عوارض غیرقانونی از زائران ایرانی عتبات در فرودگاه های نجف و بغداد متوقف نشود، مقابله به مثل خواهیم کرد.

براساس اعلام مسئولان سازمان حج و زیارت، این عوارض غیرقانونی شامل 5 دلار در فرودگاه نجف، 30 دلار در فرودگاه بغداد و 10 دلار به عنوان استاندار نجف از زائران و البته همه این ارقام خارج از ضوابط است. البته گویا با توجه به سفر اخیر وزیر گردشگری عراق به ایران و مذاکرات رئیس سازمان حج و زیارت با «نوری مالکی»، نخست وزیر عراق مقرر شده بود عوارضی که فقط در هیات دولت عراق به تصویب رسیده و جنبه رسمی دارد، از سوی ایرانی ها پرداخت شود. براین اساس در مذاکرات با طرف عراقی قرار بر این بوده که وزیر گردشگری عراق مساله را به شخصه پیگیری کرده و در اسرع وقت نتیجه را به حج و زیارت ایران اعلام کند، اما گویا هنوز از این پیگیری ها خبری نشده است.

مجوزی از سوی بهزیستی برای مراکز خدمات پرستاری صادر نشده

به دنبال شکایت مطرح شده از سوی مسئولان سازمان نظام پرستاری مبنی بر این که چرا سازمان بهزیستی کشور به مراکز خدمات پرستاری مجوز فعالیت می دهد و این که «برخی مراکز خدمات پرستاری مدعی هستند از سازمان بهزیستی مجوز دریافت کرده اند»، اکنون مسئولان سازمان بهزیستی کشور اعلام کرده اند که این سازمان ارائه کننده مجوز به این مراکز نیست، بلکه وظیفه ارائه مجوز به مراکز خدمات پرستاری بر عهده وزارت بهداشت است به هیچ وجه ادعای مراکز خدمات پرستاری که اعلام می کنند از سازمان بهزیستی مجوز دریافت کرده اند، صحیح نیست.

یحیی سخنگویی بر این مهم تاکید کرده که سازمان بهزیستی ارائه کننده مجوز به مراکز خدمات پرستاری نیست و گفته که این سازمان فقط در زمینه خدمات توانبخشی به مددجویان خود ارائه خدمت می کند و همه خدمات آن هم رایگان است.