آرشیو چهارشنبه ۹ امرداد ۱۳۹۲، شماره ۳۷۵۴
سلامت
۱۶

خبر سلامت

گودی زیرچشم از کم خونی نیست

یک فوق تخصص خون با بیان این که گودی زیرچشم یا سفیدی زیر ناخن ها، علامت ابتلابه کم خونی نیست، گفت: این علائم ممکن است به علت کمبود مواد مختلف که آهن هم می تواند جزو آنها باشد در بدن اتفاق بیفتد.

دکتر سیدرضا صفایی در گفت وگو با ایسنا، با بیان این که کم خونی ناشی از کمبود آهن به طور عمد در زنان در سنین باروری اتفاق می افتد و می تواند علت های مختلفی داشته باشد، افزود: خونریزی های ماهانه یک عامل بروز کم خونی است. همچنین زایمان موجب از دست رفتن آهن بدن می شود. البته میزان ذخیره آهن بدن باید در حد مناسبی باشد. اگر ترکیبات غذایی آهن دار بویژه گوشت قرمز به اندازه کافی مصرف نشود، میزان ذخیره آهن کاهش پیدا می کند. ممکن است کمبود آهن در تعداد قابل توجهی از زنان یک یا چندبار در طول عمرشان اتفاق بیفتد.

وی با بیان این که معمولادر این حالت ضعف، خستگی، رنگ پریدگی، تپش قلب، سرگیجه و سردرد بنا بر شدت کم خونی رخ می دهد، گفت: از این میان، رنگ پریدگی شایع ترین علامت کم خونی است. باید توجه داشت زنانی که میزان ذخیره آهن بدنشان کم است دچار ضعف و بی حالی می شوند، اما شاید لزوما کم خون نباشند.

«لک حاملگی» مخصوص زنان نیست

یک متخصص پوست، مو و زیبایی اصلی ترین علت پیدایش لک های حاملگی را تغییرات هورمونی در زنان و زمینه وراثتی و ژنتیکی در مردان دانست.

دکتر سعید کشاورز در گفت وگو با ایسنا عنوان کرد: به لک هایی که در سنین میانسالی روی گونه ها، پیشانی و گونه خانم ها و در برخی موارد آقایان بروز می کند، لک های حاملگی اطلاق می شود، اما این نام اشتباه است، چرا که بسیاری از این افراد باردار نشده اند و حتی آقایان نیز احتمال دارد به این لک ها مبتلاشوند.