آرشیو چهارشنبه ۲۳ امرداد ۱۳۹۲، شماره ۵۴۳۵
تماشاخانه
۱۲
سکانس اول

چراغی از قرآن

شاه رضا قوامی

دو سال است که تهیه کنندگی برنامه «مسابقه قرآنی» را بر عهده دارم.هدف از ساخت برنامه «مسابقه قرآنی»، ترویج فرهنگ قرآنی و ایجاد فضای معنوی در میان بینندگان کردزبان شبکه سحر است. در این برنامه کردزبانان مناطق مختلف از جمله کردستان عراق و کردزبانان سایر کشورها در سه بخش «صوت و لحن»، «تجوید» و «وقف و ابتدا» به رقابت می پردازند، این برنامه قرآنی که با عنایت به همین اصل مهم شکل گرفته، به نقل از استادان، روحانیون و دست اندرکاران امور دینی بویژه در کشور عراق و همچنین با توجه به تماس های تلفنی مخاطبان، تاکنون توانسته جایگاه خوبی را در بین مخاطبان برای خود کسب کند و در زمره پر بیننده ترین برنامه های سیمای کردی شبکه جهانی سحر قرار گیرد.

یک ماه پیش از ماه رمضان شروع به پخش تیزر از سری جدید این برنامه در میان برنامه های مختلف سیمای کردی، برنامه های گفت و گو محور، پیش از سریال و بخش خبر و در سایت شبکه سحر و در همین برنامه کردیم. پس از آن شرکت کنندگان به برنامه ایمیل زدند یا تماس گرفتند و اعلام آمادگی کردند در مسابقه شرکت کنند. به این منظور، یک روز قبل با آن ها تماس گرفته می شود و آیات مشخصی به آن ها اعلام می شود تا تمرین کنند و فردا در مسابقه تلاوت کنند.

برنامه مسابقه قرآنی یا «ساباتی نور» مخاطبان خاص خودش را دارد که عمدتا یا گوش دادن به تلاوت قرآن کریم را دوست دارند و برایشان جذاب است و یا این که فعالیت قرآنی دارند و می خواهند اشکالاتشان در این برنامه بر طرف شود.

پیش از ماه رمضان این برنامه بیشتر جنبه آموزشی داشت، زمان برنامه کمتر بود، حدود 40 دقیقه. با یک کارشناس و مخاطبان تماس می گرفتند و چند آیه را قرائت می کردند و کارشناس برنامه ایرادهایی در خصوص صوت و لحن، وقف و ابتدا و تجوید از آن ها می گرفت. همچنین آیتم ها نسبت به این ماه تنوع کمتری داشت.

در ماه رمضان 30 برنامه 55 دقیقه ای هر روز برای کردزبانان روی آنتن می رفت که در هر برنامه 3 الی 4 نفردر بخش مسابقه برنامه شرکت کردند. «تلاوت مجلسی» نام آیتم دیگر این برنامه است که طی آن به مدت 5 الی 6 دقیقه قاریان بین المللی در برنامه حضور می یابند و به قرائت آیاتی چند از قرآن مجید می پردازند.

تهیه کننده مسابقه قرآنی