آرشیو دوشنبه ۴‌شهریور ۱۳۹۲، شماره ۲۷۶۱
اقتصاد
۴

پرسه در بازار

بلاتکلیفی کارخانه های لبنی

رضا باکری، دبیر انجمن صنایع لبنی گفت: با وجود نامه نگاری ها با وزارت صنعت، معدن و تجارت هنوز معلوم نیست کارخانه های لبنی با چه ارزی باید؟ هزار تن کره مانده در گمرک را ترخیص کنند. به وزارت صنعت، معدن و تجارت نامه نوشتیم تا تکلیف ارز تخصیصی برای ترخیص 11 هزار تن کره مانده در گمرک تعیین شود اما هنوز چیزی به ما ابلاغ نکرده است. این کره ها از ماه ها پیش در گمرک دپو شده است و بازار هم نیاز دارد اما کارخانه ها در ترخیص این کالادر بلاتکلیفی به سر می برند.

اعمال مصوبه گرانی لبنیات

رضا باکری، دبیر انجمن صنایع لبنی گفت: برخی از شرکت های لبنی مصوبه افزایش 15 درصدی قیمت ها را اعمال کردند. کلیه شرکت های لبنی مجاز هستند یک نوبت در سال در هر مقطعی که خود مایل بودند این افزایش 15 درصدی را داشته باشند، البته مجوزی برای افزایش بیش از 15 درصدی نرخ ها داده نشده و در صورت مشاهده برخورد می شود.

قیمت شیر در بازار

هم اکنون در بازار میانگین قیمتی شیر کم چرب یک لیتری 1740 تومان، شیر پرچرب 1960 تومان، ماست دبه یی پنج هزار تومان، پنیر خامه یی کوچک 1500 تومان، پنیر 350 گرمی 2700 تومان، خامه بزرگ 3 هزار تومان و دوغ 1870 تومان است.

سهم 2/0 درصدی از فروش محصولات ارگانیک

در حال حاضر بیش از 45 نوع محصول ارگانیک و در حال گذار به ارگانیک در کشور مانند آب انار، آب انگور، زعفران، کنستانتره انار و انگور، گوشت گوسفندی، برنج، پسته، شیرینی، رب گوجه و... وجود دارد که اکثرا به صادرات اختصاص داده شده اند. مهدی مهدی پور، دبیر انجمن ارگانیک ایران گفت: سهم ایران از فروش 50 میلیارد یورویی محصولات ارگانیک جهان کمتر از 2/0 درصد است.

صادرات حبوبات متوقف شد

تعیین عوارض گمرکی در سال 91 سبب متوقف شدن صادرات نخود کشور شد. ناصر مرادی، رییس شورای ملی نخود ایران افزود: سال گذشته بر مبنای مصوبه دولت برای صادرات حبوبات عوارض گمرکی تعیین شد که در عمل باعث کاهش سوددهی و مقرون به صرفه نبودن صادرات شد.