آرشیو پنجشنبه ۷‌شهریور ۱۳۹۲، شماره ۳۷۷۷
تئاتر - موسیقی
۸
آلبوم هفته

«عجملر» روی پیشخوان موسیقی

«عجملر» گزیده ای از آثار آهنگسازان ایرانی و معاصرین شان در دربار عثمانی همزمان با دوره صفوی است که با گردآوری و تنظیم آرش محافظ از سوی انتشارات ماهور به بازار موسیقی عرضه شده است.

این آلبوم گزیده ای است از آثار برجسته منسوب به موسیقیدانان یا آهنگسازان ایرانی که ظاهرا همزمان با دوره صفویه به عثمانی رفته یا به وسیله سلاطین عثمانی به آنجا برده شده و به این ترتیب در دربار استانبول به فعالیت هنری مشغول بوده اند.

در دو رساله عثمانی قرن 17 و 18 علی اوفکی و دیمیتری کانتمیر بخشی از این آثار به نام موسیقیدانانی چون حسن جان، شاه قلی و چنگی جعفر و بخش دیگری با عنوان کلی عجمی، عجملر و عجمیان ثبت شده است.

همه این آثار دارای فرم پیشرو هستند و در مقام های متنوع، روی ریتم های معمولاپیچیده نظیر چهارده ضربی، چهل و هشت ضربی یا حتی هشتاد و هشت ضربی و با سبکی بسیار نظام مند و غنی آهنگسازی شده اند.

آلبوم عجملر را آرش محافظ، فرید خردمند، بهناز بهنام نیا، احسان عابدی، امیر شریفی، شیوا عابدی، فرشاد توکلی، بهاره فیاضی و آساره شکارچی نواخته اند.

در چند سال اخیر نحله ای در موسیقی ایرانی ایجاد شده است که سعی در تحقیق وپژوهش در موسیقی قبل از دوره قاجار ایران دارد. جریانی که البته سالیان قبل با حضور چند پژوهشگر فرانسوی در ایران آغاز شد و سپس با پیگیری های فرهاد فخرالدینی به تنظیم اثری بر اساس آثار عبدالقادر مراغی انجامید. دو دهه بعد ساسان فاطمی با انتشار مجموعه ای این نحله را ادامه داد و سپس محمدرضا درویشی هم با انتشار شوق نامه گام دیگری در این مسیر برداشت.

تشکیل گروه موسیقی نسیم طرب؛ جمعی از موسیقیدان های جوان و خوش ذوق موسیقی اند که در یک دهه اخیر تلاش های موثری از جمله کوشش در زمینه شناخت و معرفی موسیقی پیش از دوره قاجار ایران انجام داده​اند.