آرشیو پنجشنبه ۱۴‌شهریور ۱۳۹۲، شماره ۵۴۵۳
صفحه اول
۱

طرح 8 ماده ای عراق برای حل بحران سوریه

نوری مالکی نخست وزیر عراق برای پایان دادن به بحران در سوریه یک طرح هشت ماده ای ارائه داد.

به گزارش یونایتدپرس، مالکی در این طرح خواستار برقراری آتش بس فوری در تمام کشور سوریه شد و دخالت خارجی در امور داخلی سوریه را مردود دانست و با انجام هرگونه عملیات نظامی علیه دولت و سرزمین سوریه اعلام مخالفت کرد. مالکی گفت: باید کمک های مالی و تسلیحاتی به تمامی طرف های درگیر در سوریه پایان یابد و افراد مسلح خارجی از سوریه خارج شوند. همچنین تحقیق بی طرفانه سازمان ملل در مورد به کارگیری تسلیحات شیمیایی ادامه یابد.

همچنین بر اساس طرح مالکی باید در زمینه عدم استفاده از کشورهای عرب یا هر کشور دیگری جهت حمله به سوریه تعهد سپرده شود و جهان عرب برای بازگشت آوارگان سوری و بازسازی سوریه صندوق تشکیل دهند و نظام سوریه و مخالفان را وادار کند تا در یک چارچوب زمان بندی شده مشخص زیر نظر جهان عرب و محافل بین الملل با یکدیگر به مذاکره بپردازند و نقشه راهی برای برگزاری انتخابات آزاد در سوریه زیر نظر جهان عرب و سازمانهای بین المللی ترسیم شود و پس از آن قدرت به طور مسالمت آمیز انتقال یابد.

خبر دیگر اینکه جسی نورمن یکی از مشاوران دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس به دلیل مخالفت با حمله نظامی به سوریه و عدم حمایت از پیشنهاد دولت در این زمینه در پارلمان، از سمت دولتی خود برکنار شد.