آرشیو یکشنبه ۲۴‌شهریور ۱۳۹۲، شماره ۵۴۶۱
ایران شوک
۱۵

تهیه سوپ از باله کوسه ها در هنگ کنگ ممنوع شد

گروه شوک: در هنگ کنگ همواره از باله های کوسه ها غذای اعیانی تهیه می کنند که هواخواهان بسیاری در میان ثروتمندان دارد به همین منظور کوسه ها در طیف گسترده ای شکار می شوند تا از باله های آن ها سوپ گرانبهایی تهیه کنند.

این بار مقامات هنگ کنگی طی بیانیه ای اعلام کرده اند استفاده از باله های کوسه در غذاهای ضیافت های شبانه ممنوع است.

سوپ مخصوص از باله کوسه ها بیشتر در ضیافت های چینی و هنگ کنگی و رستوران های مجلل به مهمانان عرضه می شود.

این ممنوعیت در پی اعتراضات سازمان حفاظت محیط زیست منطقه صورت گرفته است و بسیاری از کارشناسان محیط زیست از شکار بی رویه کوسه ها ابراز نگرانی کرده اند.

یک سخنگوی دولتی طی مصاحبه ای مطبوعاتی اعلام کرد دستور داده شده که این نوع سوپ از لیست غذای رستوران ها و مهمانی های رسمی دولتی حذف شود.

در هنگ کنگ تجارت باله های سه نوع از کوسه ها رواج دارد؛ کوسه های دماغ دراز، کوسه های بزرگ سفید و کوسه نهنگ ها که به طور روزمره در هنگ کنگ شکار می شوند. کنوانسیون تجارت بین الملل اعلام کرده این گونه از کوسه ها جزو گروه های در خطر انقراض هستند و از این پس شکار این گونه از کوسه ها در طیف گسترده ای در هنگ کنگ ممنوع اعلام شده است.

آمارها حاکی است بیش از 70 میلیون کوسه سالانه در هنگ کنگ شکار می شوند و براساس آمار سازمان حفاظت محیط زیست، حدود 10 هزار تن باله کوسه طی دهه گذشته به چین صادر شده است. الکس هوموزد، مدیر اجرایی حفاظت از محیط زیست در هنگ کنگ می گوید: این ممنوعیت پس از انجام نامه نگاری ها و تظاهرات مردمی آغاز شده است.وی افزود: هنگ کنگ بزرگ ترین تجارت باله کوسه را در جهان داراست.

در یک مورد بین 15 تا 20 هزار باله کوسه بر پشت بام خانه ای در هنگ کنگ خشک می شد تا در هتلی لوکس برای تهیه سوپ مورد استفاده قرار گیرد.