آرشیو یکشنبه ۲۴‌شهریور ۱۳۹۲، شماره ۵۴۶۱
بازار پول و سرمایه
۱۰
خبر

گام اول استقلال بانک مرکزی برداشته شد

اصلاح قانون بودجه گام اول برای استقلال بانک مرکزی خواهد بود، موضوعی که رئیس پژوهشکده پولی و بانکی به آن اشاره کرد.

فرهاد نیلی در پاسخ به این سوال که استقلال بانک مرکزی از سوی دولت یازدهم بیشتر از سایر دولت ها مورد تاکید قرار گرفته، از نظر شما چقدر این موضوع امکان عملیاتی شدن دارد؟ اظهار کرد: دولت یازدهم گام اول را برداشت و اعلام کرد که نمی تواند منابع لازم برای بودجه 210 هزار میلیارد تومانی را تامین کند.

وی با اشاره به این که باید منتظر گام های بعدی باشیم، تصریح کرد:مجلس به فوریت این موضوع رای نداد و اعلام کرد مساله عادی است این در حالی است که مساله غیرعادی است.

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی اضافه کرد: آماری که به صورت ماهانه از سوی بانک مرکزی منتشر می شود نشان می دهد که رشد پایه پولی در حال کند و یا تند شدن است و یا ثابت می ماند که این امر خود می تواند نشانگر حرکت به سمت استقلال بانک مرکزی باشد.

بورس ایده، مهر ماه عملیاتی می شود

معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار از برنامه ریزی برای راه اندازی بورس ایده تا پایان مهر امسال خبر داد.

سید علی حسینی با بیان این که دو روش برای عملیاتی کردن بورس ایده پیش بینی شده است، گفت: در روش اول، شرکتی که مالک یک یا مجموعه ای از دارایی های فکری مانند اختراع یا طرح تجاری است، ابتدا نزد اداره ثبت شرکت ها به ثبت می رسد و سپس در بازار سوم فرابورس پذیرش می شود و معاملات سهام شرکت مذکور در این بازار به صورت بلوکی و عمده انجام خواهد شد.

عضو هیات مدیره سازمان بورس در توضیح روش دوم پذیرش و معامله دارایی های فکری در بازار ایده گفت: در این روش، دارایی فکری از جمله حق اختراع یا حق استفاده از برند، در قالب یک ورقه بهادار، به صورت مستقل در فرابورس عرضه و معامله می شود.