آرشیو چهارشنبه ۲۷‌شهریور ۱۳۹۲، شماره ۱۸۳۵
اقتصادی
۵

تاروپود مشکلات فرش

دکتر حمید کارگر (مشاور شرکت سهامی فرش ایران)

مطابق آخرین آمارهای اعلام شده، ارزش صادرات فرش ایران در پنج ماهه اول امسال 86میلیون دلار بوده که در مقایسه با درآمد 140میلیون دلاری مدت مشابه سال گذشته، 54 میلیون دلار (40درصد) کاهش یافته است. مقامات، تحریم ها و مشکلات سیاسی با کشورهای عربی همسایه را دلیل این نزول اعلام کرده اند. آنچنان که از آمارهای تخمینی و تقریبی نهادهای فعال در حوزه فرش دستباف ایران برمی آید، سالانه نزدیک به پنج میلیون مترمربع فرش دستباف در کشور تولید می شود که بیش از دوسوم آن روانه بازارهای صادراتی شده و یک سوم به مصرف داخلی می رسد. بر این پایه در کنار لزوم توجه به بازارهای خارجی و حفظ جایگاه این کالادر میان صادرات غیرنفتی کشور، نمی توان از بازار داخلی غافل ماند و حفظ و توسعه فروش داخلی فرش دستباف نیز به پایدارماندن روند تولید و رونق بخشیدن به اشتغال و سرمایه گذاری داخلی کمک می رساند.

برخی از خدمات سایت، از جمله مشاهده متن مطالب سال‌های گذشته روزنامه‌های عضو، تنها به مشترکان سایت ارایه می‌شود.
شما می‌توانید به یکی از روش‌های زیر مشترک شوید:
اشتراک شخصی
در سایت عضو شوید و هزینه اشتراک یک‌ساله سایت به مبلغ 1,390,000ريال را پرداخت کنید.
همزمان با برقراری دوره اشتراک بسته دانلود 70 مطلب از مجلات عضو و دسترسی نامحدود به مطالب روزنامه‌ها نیز برای شما فعال خواهد شد!
پرداخت از طریق درگاه بانکی معتبر با هریک از کارت‌های بانکی ایرانی انجام خواهد شد.
پرداخت با کارت‌های اعتباری بین‌المللی از طریق PayPal نیز برای کاربران خارج از کشور امکان‌پذیر است.
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی همه کاربران به متن مطالب خریداری نمایند!
توجه!
  • دسترسی به متن مقالات این پایگاه در قالب ارایه خدمات کتابخانه دیجیتال و با دریافت حق عضویت صورت می‌گیرد و مگیران بهایی برای هر مقاله تعیین نکرده و وجهی بابت آن دریافت نمی‌کند.
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.