آرشیو یکشنبه ۳۱‌شهریور ۱۳۹۲، شماره ۲۷۸۳
صفحه اول
۱
نگاه روز

نوشته های ظریف!

کریم ارغنده پور

یادداشت های روزانه آقای ظریف در فیس بوک این روزها ابتکاری فوق العاده است و توجه زیادی را به خود معطوف کرده. در این زمینه نکات زیر گفتنی است:

1- او با این نوشته ها افکار عمومی را نسبت به تلاش هایش در بهبود روابط با کشورها به طور افزونی با خود همراه کرده است. این نشان از درایت بالادارد و موقعیتش را در داخل و خارج با این کار ارتقا داده است.

2- خودش به طور مستقیم بخش مهمی از وظیفه سخنگویی دستگاه خارجی را هم انجام می دهد. در پاره یی شرایط خطیر، سرعت و دقت در رویدادها حرف نخست را می زند، از این نظر ارائه مطالب توسط منبع دست اول بسیار مهم است و از بروز سوءتفاهم ها تا اندازه زیادی جلوگیری می کند.

3- شکاف دولت و جامعه را - حداقل در بخش خود- که در دوران احمدی نژاد به اوج خود رسیده بود با این عمل کاهش می دهد. این باعث درک بیشتر جامعه نسبت به پیچیدگی های شرایط کاری و آمادگی بیشتر مخاطبان برای نشان دادن همراهی می شود.

4- حساسیت بالای بخش هایی از قدرت درباره فضای مجازی را نیز کاهش می دهد و در مجموع اهمیت استفاده از همه ظرفیت های موجود - و از جمله در فضای مجازی- را به همه گوشزد می کند.

5- آنان که صفحه او را در روزهای گذشته هک کردند - هرکه باشند که حدس اش چندان دشوار نیست- از همه مزیت های بالازیان می بینند و احتمالادر به در به دنبال بهانه یی برای به تعطیلی کشاندن آن هستند. اینان اساسا منافع شان با هرگونه اطلاع رسانی شفاف به خطر می افتد.

6- از نقطه نظر رسانه یی کاری که امروز ظریف انجام می دهد یک نمونه قابل مطالعه در سطح کلان و حتی بین المللی است و کارکردهای ناب و ویژه یی که تولید می کند، می تواند در سطوح علمی مورد مطالعه قرار گیرد که جا دارد همکاران ما در بخش های دانشگاهی نیز در صورت علاقه به آن بپردازند.