آرشیو دوشنبه ۱ مهر ۱۳۹۲، شماره ۵۴۶۸
زندگی
۵
یادداشت

نقش انگیزه در پیشرفت جوانان

دکتر فربد فدایی

رفتارها ناشی از انگیزه است و انگیزه هم از نیاز سرچشمه می گیرد. برای نمونه گرسنگی نیاز به رفع گرسنگی را پدید می آورد، فرد گرسنه انگیزه پیدا می کند که به جست وجوی غذا برود و سپس رفتاری به صورت خوردن در فرد ظاهر می شود.

هرچه نیازی شدیدتر باشد، انگیزه برای برطرف کردن آن نیز شدیدتر می شود. کسی که سیر باشد انگیزه کمی برای خوردن دارد اما نیازهای انسان صرفا مادی نیست. انسان نیاز به عشق و پیوستگی، نیاز به احترام و عزت نفس و نیاز به خودشکوفایی دارد.

ارضای حداقلی از نیازهای مادی برای تداوم زندگی کفایت می کند اما در مورد نیازهای معنوی هرچه بیشتر ارضا شود بهتر است، هر چقدر فرد مهربان تر و با محبت تر، محترم تر و دارای اعتمادبه نفس، و خودشکوفا باشد برای خود او و جامعه مناسب تر

و مفیدتر است.

بنابراین ایجاد انگیزه در این زمینه ها و تقویت آنها برای همه بویژه جوانان مفید است. سرمشق های شایسته که گفتار و رفتار آنان در جهت کارهای ارزشمند و انسانی و خداجویانه بوده است و نتایج مثبت این کارها در جوانان انگیزه پدید می آورد. بالاترین این سرمشق ها معصومین (ع) هستند که جز خوبی از آنان صادر نمی شود.

همه افراد خداجو و خوش رفتار که می توانند در همه صنوف بیش و کم باشند از جمله روحانی و دانشمند و هنرمند و کارگر و کارمند و کاسب و کشاورز و خانه دار که زندگی خود را وقف رفاه دیگران و کل جامعه می کنند سرمشق هایی هستند که در جوانان انگیزه برای خوب بودن پدید می آورند.

زمانی که جوانان به چشم دریابند و بخوانند و بشنوند که رفتار شایسته چه نتایج ارزنده ای ایجاد می کنند طبعا برای انجام این رفتارها که منتج به پیشرفت فرد و جامعه می شود انگیزه بیشتری می یابند.

بنابراین دیدن پاداش نیکوی کارهای خیر و شنیدن وعده الهی برای پاداش خیرین به انگیزه جوانان برای این امور و طبعا پیشرفت آنان منتهی می شود. وعده ای که خداوند کریم نیز همواره در کتاب آسمانی قرآن آن را پیش روی انسان ها قرار داده است.

مدیرگروه روانپزشکی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی