آرشیو دوشنبه ۱ مهر ۱۳۹۲، شماره ۵۴۶۸
دانش
۷

2 مخترع ایرانی رویای دانشمندان را تحقق بخشیدند

فرناز قلعه دار

دو مخترع جوان ایرانی برای نخستین بار در جهان موفق به ساخت سیستم «فتوالکتریک» تحقیقات خورشیدی شدند که با استفاده از آن می توان صدای برخورد امواج حاصل از توفان های خورشیدی بر سطح «یونسفر» زمین را شنید.

تورج کیانی ده کیانی و ذبیح الله شیخی قلعه سردی که اهل شهرستان ایذه هستند، از یک سال و نیم قبل تحقیق و عملیات اجرایی این طرح را آغاز کردند.شیخی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایران گفت: «این سیستم هیچ نمونه داخلی و خارجی ندارد و در نوع خود یک تکنولوژی منحصر به فرد است که امکان مطالعه توفان های خورشیدی و تاثیرات آن بر پدیده های طبیعی کره زمین را فراهم می کند.

با این دستگاه می توان تاثیرات توفان های خورشیدی بر ایجاد زمین لرزه، تاثیر بر ابرها و سایر پدیده های ژئومغناطیسی را بررسی کرد. این سیستم بر اساس انتخاب یک حسگر کار می کند که سیگنال های فوتونیک خورشیدی را دریافت می کند و مورد تجزیه و تحلیل

قرار می دهد.به گفته شیخی، مهمترین ویژگی این دستگاه امکان شنیدن صدای برخورد امواج حاصل از توفان های خورشیدی است که به طور زنده آشکارسازی شده و در اختیار پژوهشگران قرار می گیرد. حتی کارشناسان و پژوهشگران «ناسا» تاکنون موفق به آشکارسازی صوتی این امواج نشده بودند، چرا که آن ها فقط توانسته بودند صدای خورشید را با استفاده از آلات موسیقی شبیه سازی کنند.جوان نخبه ایرانی در ادامه گفت: این سیستم امکان نصب روی ماهواره های پخش از راه دور فرایندهای طبیعی را دارد. مهمترین کارکرد آن نیز آشکارسازی و اثبات تاثیرگذاری بر فرایندهای دینامویی هسته زمین و برهم کنش گسل های پوسته و صفحات تکتونیکی

زیر زمین است.گفتنی است اختراع دو جوان پرتلاش کشور پس از ثبت در مرحله تولید قرار گرفته است، اما به گفته آن ها هنوز هیچ نهاد دولتی برای حمایت از این اختراع اعلام آمادگی نکرده است.حدود یک سال قبل نیز آن ها موفق شده بودند از مولکول های آب، برق تولید کنند.