آرشیو چهارشنبه ۳ مهر ۱۳۹۲، شماره ۱۸۴۱
صفحه اول
۱

دیدار روسای جمهور ایران و آمریکا در نیویورک انجام نشد

شاید وقتی دیگر

گروه سیاسی، زینب اسماعیلی: گمانه زنی ها تا به اینجا، محقق نشد. حسن روحانی در ضیافت ناهار دبیرکل سازمان ملل که احتمال می رفت به مصافحه او و اوباما منجر شود، حضور پیدا نکرد.اوباما هم هنگام سخنرانی روحانی غایب بود اما «شاید وقتی دیگر» این دیدار انجام شود. حسن روحانی در ساعات اولیه افتتاحیه مجمع عمومی سازمان ملل حضور نیافت. سخنران ابتدایی این مراسم، دبیرکل سازمان ملل بود که به نوعی میزبان این مراسم به شمار می آید، پس از آن رییس جمهوری آمریکا سخنرانی کرد. در زمان سخنرانی او از هیات ایرانی، وزیر خارجه و معاون بین الملل ظریف حضور داشت. اما روحانی در زمان نطق اوباما پای سخنرانی اش ننشست. حسن روحانی که برخی معتقد بودند در این سفر، قفل سی وچهار ساله رابطه تهران – واشنگتن را باز می کند، در میهمانی ناهار سازمان ملل هم حضور نیافت. دیدار دو رییس جمهور در این میهمانی، انتظار برخی ناظران داخلی و خارجی برای شروع رابطه ایران و آمریکا بود. اگر چه دیدار اوباما و روحانی هنوز صورت نگرفته اما به نظر می رسد مذاکرات ایران و آمریکا در سطح وزرای خارجه دو کشور یعنی

جان کری و محمدجواد ظریف انجام گیرد. به گزارش رویترز یک مقام ارشد آمریکایی گفته است: «دیداری میان اوباما و روحانی صورت نخواهد گرفت... ما به طور ضمنی گفتیم در صورتی که امکانش پیش بیاید، دو طرف می توانند در حاشیه نشست با یکدیگر گفت وگو کنند.

این مقام آمریکایی افزود: «طرف ایرانی پاسخ داد و مشخص شد که در حال حاضر، با در نظر گرفتن شرایط سیاسی در ایران، این دیدار برایشان بسیار پیچیده است.» به گزارش خبرگزاری فرانسه، آمریکا به ایران پیشنهاد «مواجهه» با اوباما را داده است، اما این امر «بسیار پیچیده» بود. از سوی دیگر خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی «ایرنا» ساعات پایانی شب گذشته، به نقل از یک مقام ایرانی در مورد ملاقات روسای جمهور ایران و آمریکا نوشت: دو طرف از اصل گفت وگو استقبال کرده اند. او، با اشاره به اینکه محتوا و ثمربخش بودن نتایج این دیدار مورد توجه طرفین قرار دارد، گفت: دو طرف تصمیم گرفتند در یک دوره زمانی مناسب و در سطوح مختلف زمینه های لازم را برای مذاکرات سازنده در موضوع هسته ای فراهم آورند. فردا طبق رسم معمول سازمان ملل، روسای شرکت کننده در مجمع عمومی کنار یکدیگر عکس یادگاری می گیرندبرخی از ناظران در انتظار رخدادهای احتمالی قاب عکس فردا هستند.