آرشیو پنجشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۲، شماره ۵۴۷۷
اقتصادی
۹
گزیده

پهلو گیری کشتی های حامل دارو و کالاهای اساسی بدون نوبت

معاون وزیر راه و شهرسازی از ابلاغ پهلو گیری کشتی های حامل دارو و کالاهای اساسی بدون نوبت و تخفیف 5 درصدی عوارض واردات خبر داد.

سید عطاء الله صدر در گفت و گو با خانه ملت گفت: کالاهای اساسی خارج از نوبت پهلو دهی می شوند و هر کشتی که حتی یک محموله کانتینر دارو داشته باشد در اولویت پهلودهی قرار می گیرد و5 درصد تخفیف در عوارض واردات برای آن در نظر گرفته می شود.

وی افزود: در حال حاضر ظرفیت ترانزیت بنادر کشور حدود 20میلیون تن در سال است که تا پایان برنامه پنجم توسعه باید به 50 میلیون افزایش یابد.

صدر ادامه داد: به منظور کاهش هزینه ها در برخی بنادر کارخانجات تولید محصول ایجاد شده ضمن این که در بندر امیرآباد سیلوهای ترانزیت و مخازن ترانزیت سوخت ایجاد شده است. وی با اشاره به این که سهم ایران از حمل و نقل بین المللی در حال حاضر حدود نیم درصد است افزود: باید این میزان افزایش یابد که تنها با سرمایه گذاری بخش خصوصی و رقابت سالم میسر می شود. رئیس سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: اگر بخواهیم کشور توسعه یابد باید از موقعیت ممتاز جغرافیایی کشور که در منطقه خلیج فارس قرار گرفته و 15 کشور همجوار ما به دریا راه ندارند حداکثر استفاده را ببریم و بخشی از نیازهای کشورهای مذکور می تواند در سرزمین ما تامین شود.

سهم 45 درصدی ترانزیت دریایی از کل ترانزیت کشور

صدر گفت: بنادر کشور حدود 20 میلیون تن ظرفیت ترانزیتی دارد و تا پایان برنامه پنجم توسعه باید به 50 میلیون تن ترانزیت برسد؛ سال گذشته حدود 10 میلیون تن ترانزیت در تمام بخش های حمل و نقل صورت گرفت که 5/4 میلیون تن از این میزان از طریق دریا صورت گرفته است؛ یعنی سهم حمل و نقل دریایی از ترانزیت 45 درصد است که باید افزایش یابد. معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که هزینه حمل و نقل دریایی ارزانتر است یاداور شد: علاوه بر این که کالای انبوه از طریق حمل و نقل دریایی قابل جابه جایی است.