آرشیو پنجشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۲، شماره ۵۴۷۷
شوک امروز
۱۵

شنیده های شوک

صابر پیربرناش
شوک اول این که؛ ستاره فعلی تیم تراکتورسازی تبریز در شروع سال تحصیلی جدید به یکی از مدارس فقیرنشین کرج و همچنین چند مدرسه در مناطق محروم حاشیه تبریز کمک های مالی قابل توجهی کرده و باعث شادی عده زیادی از دانش آموزان تنگدست کشورمان شده است.شاید طبق معمول، علی کریمی راضی نباشد که این اتفاق رسانه ای شود اما ما به روال خود از شنیده های مثبت و شایان تحسین هم می نویسیم و معتقدیم در پس هر اتفاقی این چنینی، پندی پنهان است و با توجه به الگو بودن کریمی و امثال او، رسانه ای کردن چنین مسائلی بی شک مفید فایده خواهد بود.

علی کریمی که به انجام کارهای خیر و نیکوکاری های پشت پرده مشهور است این بار در نخستین روزهای سال تحصیلی جدید مدارس، کمک مالی شایان توجهی را به چند مدرسه در مناطق محروم دو شهر کرج و تبریز اختصاص داده است؛ کمک هایی که گفته می شود با آن مبالغ می توان تغییرات اساسی برای بهبود اوضاع تحصیلی دانش آموزان این چند مدرسه انجام داد. جدای از همه این مسائل و کارکردهای موثری که این کمک مالی می تواند به رشد و شکوفایی تحصیلی این دانش آموزان محروم داشته باشد، باید به این نکته هم اشاره کرد انگیزه و شوقی که توجه یک اسطوره ورزشی در روحیه این دانش آموزان خواهد گذاشت، خود نوعی هنجار سازی در جامعه است.

شوک دیگر این که؛ پدیده دوپینگ، به اسب های مسابقه هم رسید!

متاسفانه شنیده ایم در نبود نظارت پویا و قانونمند، به اغلب اسب های شرکت کننده در دوره اخیر رقابت های اسبدوانی کشوری، مواد نیروزا تزریق کرده بودند.

اما ماجرا آنجا جالب می شود که بدانید وقتی این موضوع را با مسئولان برگزاری مسابقات در میان گذاشتیم، آنها ضمن تایید دوپینگ برخی اسب ها، تقصیر را به گردن کمیته ضد دوپینگ فدراسیون انداختند و خود را بی تقصیر دانستند.

البته ما هر چه قدر جست وجو کردیم مقصر اصلی را پیدا نکردیم. اما معضل نوظهور دوپینگ در سوارکاری ایران بسیار جدی است و می تواند تبعات بسیار تلخی در رقابت های برون مرزی برای کشورمان در بر داشته باشد.

اصلا از همه این حرف ها گذشته، این که برخی سوارکاران با خیال راحت داخل کشور مسابقه می دهند و قهرمان می شوند، اما در مسابقات بین المللی غیب شان می زند یا ناکام می شوند، برای آقایان مسئول، سوال به وجود نمی آورد؟