آرشیو شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۲، شماره ۲۰۶۱۴
اقتصادی
۴

شروط وزیر صنعت برای تولیدکنندگان روغن به دنبال حذف ارز مرجع اعلام شد

وزیر صنعت و تجارت اختصاص ارز مرجع به واردات روغن خام را متوقف کرد، اما شروطی برای تولیدکنندگان روغن اعلام کرد.

با دستور محمدرضا نعمت زاده اختصاص ارز مرجع به واردات روغن خام متوقف شده و از این پس، قرار است با افزایش 10 درصدی قیمت روغن در بازار، تولیدکنندگان از ارز مبادلاتی برای واردات روغن خام استفاده کنند.

به گزارش مهر وزیر صنعت، معدن و تجارت به تازگی دستوری برای حذف اختصاص ارز مرجع به واردات روغن خام صادر کرده که براساس آن، تولیدکنندگان روغن نیز توافق کرده اند که از این پس، از ارز مبادلاتی برای واردات روغن خام استفاده کرده و در مقابل، قیمت روغن نباتی را در بازار تا 10 درصد افزایش دهند، البته در شرایطی که متعهد شوند که تا پایان سال جاری، قیمت روغن دیگر افزایش پیدا نکند.

این تصمیم در شرایطی اتخاذ شده که تا پیش از این، 30 درصد از واردات روغن خام با ارز مبادلاتی و 70 درصد با ارز مرجع صورت می گرفت، این در حالی است که در دولت قبل نیز زمزمه های حذف اختصاص ارز مرجع به روغن نباتی مطرح شد؛ اما هیچگاه این تصمیم عملیاتی نشد.

در این میان براساس محاسبات انجام شده از سوی تولیدکنندگان روغن نباتی، قیمت تمام شده هر کیلوگرم روغن با ارز مرجع 2100 تومان و با ارز مبادلاتی 3300 تومان است؛ که در صورت حذف ارز مرجع و اختصاص ارز مبادلاتی به روغن خام و در واقع، تک نرخی شدن قیمت ارز برای واردات این کالا، روغن نباتی در بازار با 10 درصد افزایش عرضه خواهد شد.

البته این دستور نعمت زاده برای حذف اختصاص ارز مرجع به روغن نباتی با شرط و شروط هایی نیز برای تولیدکنندگان روغن همراه بوده است، به این معنا که با نوسانات قیمت جهانی روغن خام، تولیدکنندگان حق ندارند که تقاضای افزایش قیمت داشته باشند و این ده درصد افزایش قیمتی که هم اکنون بر روی قیمت روغن در بازار صورت می گیرد، باید تا پایان سال قیمت را در بازار ثابت نگاه دارد و تولیدکنندگان حق افزایش قیمت نداشته باشند.

البته این نکته نیز به تولیدکنندگان اعلام شده که چنانچه قیمت جهانی روغن خام بیش از 50 دلار افزایش یابد آنها می توانند تقاضای خود برای افزایش قیمت را ارائه دهند و اگر قیمت روغن خام در دنیا کاهش یابد، تولیدکنندگان موظف به کاهش قیمت هستند.