آرشیو دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۲، شماره ۲۸۰۲
ادب و هنر
۱۱

بزرگداشت روز حافظ در مسکو

شامگاه جمعه 19 مهرماه 1392، باشگاه دوستداران ایران کتابفروشی بزرگ بیبلیوگلوبوس مسکو، با بزرگداشت خواجه شمس الدین محمد حافظ شیرازی، دومین برنامه خود را برگزار کرد. سید حسین طباطبایی، سرپرست رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در روسیه در آغاز این برنامه پس از خوشامدگویی به حاضران در جلسه، بیستم مهرماه، روز بزرگداشت حافظ را روزی ویژه در ادبیات ایران دانست چرا که به نام یکی از شگفت انگیزترین چهره های ادبیات فارسی مزین شده است.

او گفت: حافظ، شاعر بزرگ ایرانی در بین تمام شاعران فارسی زبان از سه نقطه نظر ممتاز و متفاوت است: اول اینکه در عین فخامت سخن و والایی طراز و سبک شاعرانه اش، در بین آحاد مختلف و اقشار گوناگون جامعه خواننده و طرفدار دارد. تنها شاعری است که حتی دشوار ترین غزل هایش، بر دل خوانندگان، از هر قشر و در هر سطح از دانش می نشیند. از این رواست که امروزه در خانه هر ایرانی، در کنار قرآن کریم، دیوان حافظ، جزو جدایی ناپذیر کتابخانه هاست.

پروفسور مارینا ریسنر، استاد برجسته ادبیات کلاسیک فارسی و از حافظ شناسان نامدار روسیه سخنران بعدی شب حافظ در مسکو بود. مارینا ریسنر با توضیحاتی مفصل درباره سبک ادبیات و شعر فارسی در عصر و زمانه حافظ به تشریح نقش وی در تکامل ادبیات به ویژه غزل فارسی پرداخت و با شاهد مثال هایی فراوان از غزلیات حافظ، وجوه عمیق و معانی تو در توی اشعار حافظ را از ویژگی های منحصر به فرد این نابغه بزرگ شعر و غزل در ادبیات جهان دانست و سرانجام دکلمه غزلیاتی از حافظ همراه با نوای محزون نی، پایانی دلنشین را برای شب بزرگداشت حافظ در یکی از مهم ترین مراکز فرهنگی در قلب مسکو رقم زد. گفتنی است برنامه شبی با حافظ شیرازی، علاوه بر پخش به صورت مداربسته در کتابفروشی بزرگ بیبلیوگلوبوس به صورت مستقیم در سایت اینترنتی این مرکز فرهنگی نیز پوشش داده شد.