آرشیو شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۲، شماره ۱۸۶۰
جامعه
۶

مدیریت هوشمند بحران گم شده کلانشهرها

دکتر امیر محمودزاده (رییس پژوهشگاه شاخص پژوه)

مدیریت هوشمند و پایدار بحران، فرآیندی خلاقانه و آینده پژوهانه است که تاکنون در کلانشهرها مورد بی مهری قرار گرفته است. در تقسیم بندی بحران های شهری در مرحله نخست می توان به مدیریت بحران در سامانه حمل ونقل اشاره کرد که نیاز اولیه شهرها و از همه مهم تر کلانشهرها به شمار می آید. قطار شهری یا به تعبیر امروزی، مترو از جمله این نیازهاست که در کنار تسهیل آمدوشد می تواند موجب آسیب و خسارات متعدد در بخش حمل ونقل و همچنین زیرساخت های شهری شود.

پژوهشگاه شاخص پژوه با بهره گیری از استادان برتر در حوزه مدیریت بحران، طی سال های اخیر توانسته است طرح های متعددی را در حوزه ارایه شیوه و روش های نوین در بخش مدیریت شهری طراحی کند که تاکنون برای تحقق این خواسته پروژه های مختلفی را در حوزه مدیریت در کلانشهرها از جمله مترو تهران درخصوص مدیریت بحران به انجام رسانده است.

اگر در طرح های شهری مدیریت بحران، زیرساخت ها در کانون توجه قرار گیرد می تواند بازخوردهای سودمندی به همراه داشته باشد.

به عبارتی قفلی که در هر شهر موجب کاهش بازده در طرح های شهری شده است، ناتوانی مدیران در مدیریت بحران است که معتقدم کلید این قفل با توجه به تجربیات شاخص پژوه در اجرای طرح های کلانشهری توجه به خلاقیت و آینده پژوهی است که متاسفانه در طراحی شهرها و مدیریت شهری مورد بی مهری قرار گرفته است.