آرشیو شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۲، شماره ۱۸۶۰
هنری
۱۱

ناشران توقیفی در انتظار رفع تعلیق

وزیر ارشاد: صبر کنید، قوانین عوض شود

شرق: علی جنتی، در مراسم معارفه معاون فرهنگی از سیاست وزارت فرهنگ و ارشاد قبلی در قبال ناشران گلایه کرد و لغو مجوز پروانه نشر آنها را کاری اشتباه خواند. جنتی در بدو ورودش به بهارستان با شماری از نهادها و مراکز فرهنگی تعطیل شده بدون دلیل موجه از سوی دولت قبلی مواجه بود و در شعارهایش بارها از بازگشایی این نهادها گفت. قولی که در مورد خانه سینما عملی شد. اما سرنوشت بیش از 10 ناشری که در دولت قبلی لغو مجوز شده بودند هنوز معلق مانده است.

در حالی که جنتی به ناشران توقیفی که تعدادشان در دولت نهم و دهم از 10 ناشر گذشته قول داد که مشکلشان را حل کند. قولی که به نظر می رسد با حضور سید عباس صالحی در معاونت فرهنگی باید سریع تر عملی شود. صالحی هم در صحبت هایی که در مراسم معارفه داشت و هم در گفت وگویش با رسانه ها خواستار کم شدن فضای امنیتی در عرصه فرهنگی بود و این نوید را می داد که مشکلاتی که در دوران گذشته معاونت فرهنگی برای ناشران به وجود آمده است؛ نخستین اقدام او باشد. اما ناشران توقیفی می گویند که وزیر ارشاد از آنها خواسته صبر کنند که سیاست های قبلی تغییر کند.

حسین پایا مدیر انتشارات طرح نو یکی از ناشرانی است که به طور شفاهی از او خواسته شده بود تا فعالیتی نداشته باشد و در روزهای گذشته با جنتی دیداری داشته است. او در گفت وگو با مهر با تایید این دیدار گفته است: «وزیر ارشاد در پاسخ به طرح این مشکلات گفت، ضمن اینکه این مسایل را دنبال می کند، باید صبر کرد تا سیاست های قبلی تغییر کند. آقای جنتی گفت که آقای صالحی تازه در معاونت فرهنگی وزارتخانه مستقر شده و هنوز مسوولان مرتبط را نسنجیده است. از بین بردن سیاست های قبلی هم زمان می برد. ایشان گفت من این مشکل را پیگیری می کنم و به محض اینکه اتفاقی در این زمینه افتاد، خبر خواهم داد.»

بخشی از این انتظار شاید برای این باشد که جنتی و صالحی به دنبال تغییراتی در اداره کتاب و ادارات تابعه معاونت فرهنگی هستند تا بتوانند تکلیف ناشرانی چون «چشمه»، «بازتاب نگار»، «دیگر»، «کویر»، «طرح نو»، «جیحون»، «آگه»، «اختران» و... را که نزدیک به سه سال است نمی توانند فعالیت کنند روشن کند.