آرشیو دوشنبه ۶ آبان ۱۳۹۲، شماره ۳۸۲۵
فرهنگ و هنر
۵

نجفی: همکاری میراث فرهنگی با موسسه شرق شناسی شیکاگو از سر گرفته می شود

توسعه همکاری های جهانی در حوزه میراث فرهنگی

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به آماده شدن طرح مقدماتی همکاری با موسسه شرق شناسی شیکاگو از توسعه همکاری های علمی در زمینه باستان شناسی در سطح جهانی خبر داد.

به گزارش فارس، محمدعلی نجفی دیروز در همایش بین المللی باستان شناسان جوان که در محل دانشگاه تهران با حضور گیل استاین، مدیر موسسه شرق شناسی شیکاگو و جمعی از استادان و دانشجویان باستان شناسی برگزار شد، گفت: بنده به «استاین» رئیس موسسه شیکاگو اعلام کرده ام که آمادگی و علاقه داریم همکاری هایمان را دوباره در بخش های آموزش و پژوهش آغاز کنیم و تا وقتی که ایشان در ایران است طرح مقدماتی موارد همکاری را می نویسیم. معاون رئیس جمهور تاکید کرد: البته شرطی را هم می گذاریم که این همکاری ها و تعاملات باید درصدد پاسخگویی به پرسش های تاریخی ما باشد، چارچوب و اهداف را باستان شناسان ایرانی تعیین و تبیین کنند و طرح خارجی نیز نباید مخالفتی داشته باشد.

نجفی درخصوص باستان شناسی نیز گفت: ممکن است برخی این تلقی را داشته باشند که در مورد مشکلات ریز و درشت پرداختن به موضوع باستان شناسی از اولویت کمتری برخوردار است و جزو امور تفننی و تشریفاتی تلقی شود. یکی از اهداف این همایش ها باید اصلاح این نگرش ها باشد.وی افزود: باستان شناسی شناخت ما را نسبت به گذشته تاریخی مان بیشتر می کند و به میزان زیادی می تواند به غنای موزه ها و افزایش گردشگران کمک کند.

وی تصریح کرد: اجرای طرح های عمرانی از سوی دستگاه های دیگر به تخریب آثار زیادی منجر شده و باید از امروز دست به دست هم دهیم و از ادامه خرابی ها جلوگیری کنیم و سیاست قطعی ما جبران نواقص گذشته و توسعه همکاری با موسسات پژوهشی است.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: مبادلات علمی ما در این سال ها با مراکز علمی دنیا خیلی ضعیف شده است و این موضوع لطماتی را وارد کرده و دانش باستان شناسی را در دنیا تضعیف می کند. یکی از برنامه های ما در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری توسعه این همکاری ها در سطح جهانی است.