آرشیو سه‌شنبه ۷ آبان ۱۳۹۲، شماره ۱۸۶۸
سیاست
۳

نظرسنجی «ایسنا» مشخص کرد:حمایت 83 درصدی مردم از مذاکرات «محرمانه»

شرق: موضوع محرمانه بودن جزییات مذاکرات ایران و کشورهای 1+5 از سوی طرف مقابل بدون حاشیه به پیش می رود اما مذاکره کنندگان ایرانی دوهفته ای هست که در مورد علت محرمانه بودن مذاکره در حال جواب پس دادن هستند.

موضوع محرمانه بودن محتوای طرح پیشنهادی تهران از سرمقاله های تند یک روزنامه اصولگرای صبح به موضوع یک نظرسنجی بدل شد که خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) انجام داد. 83 درصد شرکت کنندگان در این نظرسنجی با محرمانه ماندن جزییات مذاکرات ایران و 1+5 اعلام موافقت کرده اند. آنها معتقدند که «جزییات مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 برای رسیدن به نتیجه باید محرمانه بماند.» محرمانه بودن، روال همه مذاکرات پیشین هسته ای بوده و مشخص نیست تیم مذاکره کننده ایرانی در آلماتی، مسکو، بغداد یا استانبول بر سر چه چیزی مذاکره کرده اند. مذاکره کنندگان پیشین در دورهای قبلی مذاکره نیز پیشنهادهایی را روی میز گذاشته بودند که اغلب بعد از پایان مذاکرات برخی منابع خبری از محتوای مذاکره و پیشنهادهای دوطرف خبر می دادند.

مذاکرات ایران و کشورهای 1+5 (آمریکا، انگلیس، روسیه، چین، فرانسه و آلمان) در ژنو با نشست خبری کاترین اشتون و محمدجواد ظریف، رییس دو گروه مذاکره کننده به پایان رسید و هر دو بر این نکته تاکید کردند که جزییات مذاکره محرمانه می ماند.

اما این موضوع در داخل کشور با موضع گیری تند برخی رسانه های خاص مواجه شد، آنها حتی تا آنجا پیش رفتند که محرمانه بودن مذاکره را نشانه ای بر امتیازدهی مذاکره کنندگان ایرانی دانستند و گمانه زنی های مختلف در مورد پیشنهاد ایران را آغاز کردند.

درحالی که محرمانه ماندن جزییات مذاکرات از سوی برخی مورد انتقاد واقع شده، «ایسنا» در این باره از مخاطبان خود پرسید که «نظر شما درباره محرمانه ماندن جزییات مذاکرات هسته ای برای رسیدن به نتیجه چیست؟» بیش از یکصدو14نفر در این نظرسنجی شرکت کرده اند و بر اساس نتایج این نظرسنجی، در مجموع 83/83 درصد از مخاطبان ایسنا با انتخاب گزینه «موافقم» نظر خود را اعلام کردند. همچنین 17/16 درصد نیز با تصمیم محرمانه بودن جزییات مذاکرات اعلام مخالفت کردند.