آرشیو شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۲، شماره ۵۵۰۰
ایران شوک
۱۵

کشف گونه جدیدی از دلفین های کوهان دار

گروه شوک: دانشمندان موفق به کشف گونه جدیدی از دلفین های کوهان دار شدند که تاکنون شناخته شده نبودند.

تیم تحقیقاتی از انجمن حفاظت از حیوانات مستقر در ایالات متحده در این باره می گوید: این کشف براثر 200 آزمایش و مطالعه بر دلفین های مرده و زنده ای انجام گرفته که در اقیانوس های اطلس، هند و آرام در حال سفر دریایی بوده اند.

این دلفین ها بیشتر در سواحل استرالیا دیده شده اند و از لحاظ تعداد دندان ها که به 180 عدد می رسد و نمونه های DNA ژنتیکی متفاوت هستند. آن ها از لحاظ ظاهری شبیه به دلفین های پوزه بطری هستند اما خمیدگی بر پشتشان دیده می شود. مارتین مندز، بوم شناس در این باره می گوید: این گونه براساس تجزیه و تحلیل های ژنتیکی و مورفولوژیکی در سواحل استرالیا پیدا شده اند که به اقیانوس ها سفر می کند.

گیدوپارا، زیست شناس دانشگاه فلیندرز استرالیا در این باره می گوید: این دلفین ها سال ها از چشم ها پنهان مانده بودند و با پسر عموهایشان اشتباه گرفته می شدند. این گونه به دلفین های کوژپشت شهرت یافته اند و این نام به خاطر داشتن کوهانی غیر عادی زیر باله پشتی شان به آن ها داده شده است.

اندازه دلفین تا دو و نیم متر طول و رنگ آن ها خاکستری تیره تا صورتی یا سفید متغیر است. این گونه نیز مانند دیگر دلفین های کوژپشت آبهای شرق اقیانوس اطلس جزو گونه های در خطر انقراض هستند.