آرشیو یکشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۲، شماره ۳۸۳۰
جهان
۶

اوباما: عراق را برای مقابله با تروریسم تجهیز می کنیم

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا به نوری المالکی، نخست وزیر عراق قول داد نیروهای مسلح این کشور را به جنگ افزارهای مورد نیاز برای مقابله با گروه های تروریستی القاعده تجهیز کند.

به گزارش ایرنا، در بیانیه مشترکی که روز جمعه در پایان دیدار اوباما و نوری المالکی در کاخ سفید منتشر شد، آمده است: دو کشور درباره نیاز شدید عراق به تجهیزات نظامی کافی برای مقابله با گروه القاعده در مناطق دورافتاده این کشور توافق کردند. این بیانیه می افزاید: هیات عراقی تمایل خود را به خرید جنگ افزارهای آمریکایی در جهت تقویت روابط طولانی مدت با آمریکا اعلام و بر پایبندی خود به قوانین و مقررات این کشور درخصوص استفاده از این تجهیزات تاکید کرد.

این در حالی است که نخست وزیر عراق روز سه شنبه پیش از ترک کشورش به مقصد آمریکا اعلام کرده بود گروه های تروریستی که از خاک سوریه وارد عراق می شوند، در گسترش خشونت در کشور نقش دارند و از واشنگتن درخواست خواهد کرد که برای مقابله با این گروه ها، سلاح های تهاجمی در اختیار بغداد قرار دهد.

باراک اوباما درباره دیدار خود با نوری المالکی نیز گفت: ما مذاکرات زیادی را درباره چگونگی همکاری با عراق به منظور مقابله با سازمان تروریستی القاعده انجام دادیم. القاعده نه تنها برای عراق، بلکه برای تمام منطقه حتی آمریکا تهدیدی جدی محسوب می شود. وی بر اظهارات خود درباره نیاز عراق به منظور برداشتن گام هایی به سوی یک دموکراسی جامع و کامل تاکید کرد و گفت: این دموکراسی کامل و جامع شامل مهیا کردن اقداماتی به منظور برگزاری یک انتخابات آزاد و عادلانه در سال آینده میلادی است، به طوری که افراد بتوانند از طریق سیاست «نه خشونت» اختلافات خود را از میان بردارند و حل و فصل کنند.

در یک خبر دیگر مربوط به عراق اعلام شد احمد داوود اوغلو وزیر امورخارجه ترکیه در جهت بهبود روابط با عراق و گفت وگو با مقامات این کشور به بغداد سفر می کند. وزیر امورخارجه ترکیه افزود: حداکثر طی دو هفته آینده به بغداد سفر و با مقامات عراقی و نوری المالکی نخست وزیر این کشور مذاکراتی انجام خواهم داد.