آرشیو سه‌شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۲، شماره ۵۵۰۳
ایران زمین
۲۰
محیط  زیست

رفع مشکل چند ساله نوشهر با راه اندازی نیروگاه زباله سوز

عشرت کراری

نوشهر- با راه اندازی نیروگاه زباله سوز نوشهر که ظرفیت تولید روزانه 200 تن برق مصرفی را دارد، ضمن حل مشکل زیست محیطی و بهداشتی این شهرستان،عواید ناشی از فروش برق تولید شده نیز صرف مسائل عمرانی این منطقه

خواهد شد.

40 سال است که زباله های تولیدی نوشهر تا رویان در منطقه پلنگ چال از توابع روستای موسی آباد شهرستان نوشهر تخلیه و درهمان مکان دپو می شود. دپوی زباله و روش های غیرعلمی دفن آن و سرایت شیرابه حاصله به آب های زیر زمینی، آلودگی محیط زیست و آب را در پی داشته و اهالی این روستا و چند روستای مجاور از استنشاق بوی تعفن ناشی از این اقدام رنج می برند.

فرهاد بنی شیخ الاسلامی، شهردار نوشهر در این خصوص گفت: در صورت گشایش طرح ملی نیروگاه زباله سوز نوشهر مشکل بوی بد زباله که مردم این منطقه را آزار می دهد برای همیشه رفع خواهد شد. هرچند شهرداری با حفر چاه های جذبی، مخلوط ریزی و آهک پاشی سعی در کم کردن مشکلات ناشی از دفن غیر بهداشتی زباله در این منطقه دارد، اما اینها کافی نیست.حتی گاهی زباله به صورت خودکار آتش می گیرد و مشکلات دیگری را نیز رقم می زند.

وی چاره این آلودگی زیست محیطی را در سرعت بخشیدن به روند ساخت نیروگاه زباله سوز نوشهر دانست و عنوان کرد: عملیات ساخت این نیروگاه در حال اجراست که با تزریق اعتبار مصوب این فرایند سرعت بیشتری خواهد گرفت. امیدواریم، تا سال آینده این نیروگاه به بهره برداری برسد.

مهدی توکلی،رئیس شورای اسلامی شهرنوشهرنیز با اشاره به اهمیت موضوع زباله و مشکلات ناشی از آن در این منطقه، توضیح داد: تلاش ما این است تا با اجرای این طرح صددرصد ملی، هرچه سریع تر نیروگاه زباله سوز را در خدمت مردم قرار دهیم و آنان از آسیب های زیست محیطی ناشی از زباله رهایی یابند.

توکلی با اعلام این که ساخت این نیروگاه از خواسته های مردم نوشهر است، افزود: به دنبال تحقیقات جامع و کاملی که در این زمینه انجام شد به این نتیجه رسیدیم که به جای کارخانه کمپوست، نیروگاه زباله سوزساخته شود. با الگوبرداری از کشورهای موفق در این زمینه، مدل چینی را مقرون به صرفه تر یافتیم و با حضور یک شرکت ایرانی و تامین ابزار و قطعات از کشور چین کار را شروع کردیم.

وی اعتبار تخصیص داده شده به این طرح را 155 میلیارد ریال اعلام کرد که از محل اعتبارات ملی تامین شده است.