آرشیو شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۲، شماره ۵۵۰۶
شوک - حوادث
۱۸

جست وجوی جهانی برای دستگیری 5 تبهکار اینترنتی

گروه شوک: پلیس سایبری FBI در آخرین گزارش خود 5 متهم اینترنتی را به فهرست متهمان تحت تعقیب این مرکز امنیتی اضافه کرد.

طبق اعلام بخش سایبری FBI، این 5 متهم که همگی در خارج از امریکا زندگی می کنند در مدت فعالیت خود صدها بلکه هزاران نفر را به دام فریب خود کشانده اند. FBI برای دستگیری آن ها جایزه ای بیش از 100 هزار دلار تعیین کرده است.این لیست 5 نفره شامل کارلوس پرس مارولا، فرهان آرشاد، نور عزیز اودین، آندری نابیلویچ و الکسی بلان می شود که همه آن ها به اتهام جرایم اینترنتی تحت تعقیب هستند.در بیانیه FBI اتهامات این 5 تن به شرح زیر اعلام شده است:

کارلوس پرس مارولای اسپانیایی متهم است در سال 2003 میلادی با راه اندازی سایت کلاهبرداری همسریابی، نرم افزاری را برای متقاضیان فرستاد که با نصب آن روی هر سیستم امکان دسترسی این کلاهبردار را به اطلاعات و تصاویر شخصی افراد فراهم می کرد.

فرهان آرشاد و نور عزیز اودین که هر دو پاکستانی هستند با هک کردن سیستم های ارتباطی در فاصله سال های 2008 تا 2012 میلادی بیش از 50 میلیون دلار خسارت به شرکت های پشتیبان خدماتی-ارتباطی وارد آورده اند. به گفته بازرسان FBI این عملیات کلاهبردارانه سایبری در کشورهای پاکستان، فیلیپین، عربستان سعودی، سوئیس، اسپانیا، سنگاپور، ایتالیا، مالزی و چند کشور دیگر بیشترین خسارت را وارد آورده است.

دو متهم دیگر به نام های آندری نابیلویچ سوریه ای و الکسی بلان روسی به وارد کردن یک ویروس به سیستم های کاربران اینترنتی و هک کردن سیستم هایشان متهم هستند. برنامه مورد استفاده متهم اول به عملیات «کلیک ارواح» موسوم است که در بیش از 100 کشور در فاصله سال های 2007 تا 2011 چهار میلیون کامپیوتر را از کار انداخت. تعداد قربانیان این متهم تنها در امریکا به 500 هزار کاربر اینترنتی می رسد.

بلان روسی نیز با کنترل از راه دور سه شبکه کامپیوتری کارخانه های امریکایی در فاصله سال های 2012 تا 2013 میلادی، بسیاری از اسناد مهم این مراکز و کارمندانشان را ربوده است.

در حال حاضر تلاش برای دستگیری این 5 نفر آغاز شده و از آنجایی که پلیس FBI همواره با کمک مردم در بسیاری از عملیات ها موفق شده، این بار نیز در فراخوانی عمومی با انتشار تصاویر این افراد برای دستگیری آن ها از مردم جهان کمک خواسته است.